پایگاه اُرُدیست های سوئد

Swedish Orodists
 
الرئيسيةجستجوأحدث الصورثبت نامورود
< class="" height="25"> link

https://i.servimg.com/u/f30/20/32/02/33/orodis68.jpg

فلسفه اُرُدیسم چیست ؟ Orodism
زندگینامه فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ
بازتاب جهانی فلسفه اردیسم
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در تاجیکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مراکش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور برزیل
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیجریه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نائورو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لیبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلژیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سریلانکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فیلیپین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ژاپن
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اتیوپی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کرواسی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در جمهوری چک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در گینه استوایی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور صربستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور دانمارک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مالزی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اکوادور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قزاقستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هائیتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوراس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نپال
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تایلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایتالیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گرجستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در آفریفای جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلغارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کامرون
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کره جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نروژ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مکزیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اندونزی
بازتاب اُرُدیسم در جمهوری آذربایجان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور انگلیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور عراق
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در پورتوریکو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور غنا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اسپانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ترکیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور روسیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بنگلادش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوگاندا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بحرین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایسلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مقدونیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تونس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لتونی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور چین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور جیبوتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور الجزایر
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کانادا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پرو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در نیکاراگوئه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آرژانتین
بازتاب اُرُدیسم در بوسنی و هرزگوین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در قرقیزستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در ارمنستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گویان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در لوکزامبورگ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در مجارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
المواضيع الأخيرة
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آفریفای جنوبی The philosophy of Orodism in South Africa
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:20 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو The philosophy of Orodism in Congo
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:16 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا The philosophy of Orodism in Tanzania
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:14 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:13 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور The philosophy of Orodism in Singapore
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:11 am

كساني كه Online هستند
در مجموع 194 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 194 مهمان

هيچ كدام

بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 237 و در تاريخ السبت مارس 06, 2010 6:21 pm بوده است.
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
فرشته بیژنی
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
حمیده ناصری
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
admin
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
مهران عبدالهی
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
ستاره عباسی
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
Sarvenaz
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
فرهاد رمضانی
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
زیبا
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
پروانه منفرد
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 
سارا رستمیان
قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_rcapقدس در تاريخ سياسي جهان Voting_bar1قدس در تاريخ سياسي جهان Vote_lcap 

 

 قدس در تاريخ سياسي جهان

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
راحله م
کاربر حرفه ایی انجمن
کاربر حرفه ایی انجمن
راحله م


تعداد پستها : 81
سن : 35
آدرس : دانشجوی شاهرود
از ایشان سپاسگزاری شده : 11
امتیاز : 58165
Registration date : 2008-10-27

قدس در تاريخ سياسي جهان Empty
پستعنوان: قدس در تاريخ سياسي جهان   قدس در تاريخ سياسي جهان Emptyالخميس أكتوبر 30, 2008 4:20 am

سبحان محقق
با نگاهي گذرا به تاريخ بيت المقدس(قدس) از روزگار باستان تاكنون، به نظر مي رسد كه سلطه بر اين شهر مقدس، رمز تسلط بر جهان و يا يكي از پيامدهاي سلطه جهاني قدرت ها بوده است.
اگر بخواهيم موضوع را از منظر ديگري مورد توجه قرار دهيم، بايد بگوئيم كه تسلط بر قدس از قديم تاكنون، شاخص مهم شناسايي قدرت برتر جهان بوده و هست و تا به حال همه قدرت هاي اول تلاش كردند بيت المقدس را به اشغال خود و يا نيروهاي فروتر وابسته به خود درآورند و اگر هم آن را تحت سلطه داشتند، همه تلاش وهم خود را به كار مي گرفتند تا اين سلطه دايمي باشد.
روزگاري مصر تحت حكومت فراعنه، قدرت متمركز اول جهان باستان (يعني مناطق نزديك به هم سه قاره آفريقا، آسيا و اروپا) بود. در اين دوره كه بيش از 2500 سال دوام داشت، نام شهري در نوشته هاي به جا مانده مصري تحت عنوان «ruslim» ذكر مي گردد كه همان «بيت المقدس» كنوني است. در اواخر قرن دهم قبل از ميلاد، «شيشيق»، فرعون مصر، راهي سرزمين كنعان (فلسطين كنوني) مي شود و بيت المقدس را به اشغال نيروهايش درمي آورد.
سپس، قوم آواره يهود از مصر راهي فلسطين مي شود و پس از جنگ «اريحا» و نبردهاي ديگر، سلسله پادشاهي را در آنجا تشكيل مي دهند و اين دوره پادشاهي كه شامل حكومت حضرت داوود و حضرت سليمان نيز مي شود، از 970 تا 597 قبل از ميلاد را در برمي گيرد.
«بخت النصر»، پادشاه سفاك بابل (عراق فعلي) و سپس «كوروش» پادشاه ايران و جانشينانش نيز قبل از اسكندر و در اوج اقتدار خود، به ترتيب بر بيت المقدس استيلا مي يابند (اولي طي سال هاي 597 تا 539 قبل از ميلاد و دومي هم از 537 تا 332 قبل از ميلاد).
بعد از آن، فيليپ مقدوني و فرزندش اسكندر جهانگشايي خود را آغاز مي كنند و اسكندر بيت المقدس را فتح مي كند.
اين اشغال نيز كه از سال 332 قبل از ميلاد آغاز مي شود، در پي ايجاد نفاق و درگيري ميان جانشينان اسكندر، طولي نمي كشد و در سال 167 قبل از ميلاد پايان مي يابد.
همانطور كه مي بينيم، اين قدرت ها همگي فتح بيت المقدس را غيرقابل چشم پوشي و جزيي از استراتژي توسعه طلبي خود مي دانستند و سلطه آنها بر اين شهر نيز تا زماني ادامه داشت كه حكومت هاي مذكور قدرت مسلط در جهان باستان بودند.
در مرحله بعد، رومي ها كه شتر ابر قدرتي مقابل درگاه آنها زانو مي زند و سال ها بر بخش اعظم جهان معمور آن زمان سلطه پيدا مي كنند، بيت المقدس و فلسطين را طي دوره 63 ق م تا 324 ميلادي در اختيار گرفتند. بعداً قدرت بيزانس (روم شرقي) شكوفا مي شود و اين امپراتوري هم از سال 324 تا 638 م. بر بيت المقدس سلطه مي يابد.
ظهور قدرت جديد اسلام در عربستان در اوايل سده 600 پس از ميلاد مسيح (ع) و قدرت نمايي آن مقابل رومي هاي مسيحي ، سرزمين فلسطين و شهر بيت المقدس را وارد معادله سياسي جديدي كرد؛ از طرفي بيت لحم زادگاه حضرت مسيح (ع) در اين سرزمين قرار داشت و بيت المقدس حوزه دعوت و تبليغ اين پيامبر و محل زندگي وي و حضرت زكريا و حضرت مريم (ع) بود و براي مسلمانان نيز قبله نخست دانسته مي شد و اين تزاحم، مناقشه بر سر قدس را وجهه مذهبي مي داد. از طرف ديگر، بيت المقدس همانطور كه اشاره شد از قديم الايام، جولانگاه كشمكش هاي سياسي قدرت هاي برتر جهان بود.
بنابر اين، از زمان ظهور اسلام و قدرت گرفتن اين دين توحيدي نوظهور، حساسيت بيت المقدس دو چندان شد.
در هر حال با اوجگيري روز افزون قدرت اسلام، اكنون زمان آن رسيده بود كه دروازه هاي بيت المقدس به روي فاتحان مسلمان گشوده شود كه در زمان «عمر» خليفه دوم چنين شد. چند سده اي نمي گذرد كه جنگ هاي صليبي ميان شرق مسلمان و غرب مسيحي بر سر بيت المقدس اوج مي گيرد و اروپايي ها پس از كشتارهاي هولناك، بر اين شهر مسلط مي شوند و به حاكميت اسلامي بر قدس كه از سال 638 آغاز مي شود، در سال 1099 ميلادي پايان مي دهند. مرحله بعدي حملات براي فتح بيت المقدس، توسط مملوك ها (بردگان) كه در سرزمين اسلامي قدرت گرفته بودند آغاز مي شود. آغاز و پايان دوره سلطه آنها نيز بربيت المقدس، يك دوره 267 ساله از سال 1250 م. 1517 م. در بر مي گيرد.
البته در اينجا ضرورت دارد كه به جنگ هاي معروف «صلاح الدين ايوبي» كرد تبار و اهل شمال عراق، با صليبي ها نيز اشاره شود. ايوبي قبل از حاكميت مملوك ها، پس از نبردهاي طولاني در سرزمين شام و مصر، بالآخره توانست بيت المقدس را فتح كند. اما، وي برخلاف غربي ها، دست به خونريزي در اين شهرنزد.
پس از دوره مملوك ها، عثماني هاي اهل تركيه فعلي تبديل به قدرت برتر جهان آن روز مي شوند و سيطره خود را در هر سه قاره آسيا، آفريقا و اروپا گسترش مي دهند. اين قدرت مسلط آن روز نيز حاكميت خود بر بيت المقدس را 400 سال (از 1517 تا 1917 م.) ادامه مي دهد.
غرب مسيحي كه طي قرون 16 تا 19، به تدريج با از سرگذراندن تحولاتي چون رنسانس، رفورماسيون (اصلاح ديني) و روشنگري، از وضعيت نخستين خود پوست اندازي مي كند و به درمي آيد و با ايجاد دولت هاي ملي، از حاكميت كليسا خارج مي شود، كم كم قدرت مي گيرد ومسير توسعه همه جانبه به شرق را آغاز مي كند.
اين غربي هاي جديد، كه كشورهايي مثل فرانسه، انگليس و بعداً آمريكا پيشاهنگ آنها بودند، هر چند ديگر داعيه گسترش امپراتوري مسيحي را نداشتند، ولي در توسعه طلبي خود، بسيار حريص تر و خطرناك تراز قبل ظاهر شدند؛ حريص تر به خاطر اين كه در پي كسب سود و استثمار ملل ديگر برآمدند و خطرناك تر، چون در سايه پيشرفت علم و تكنولوژي، توانستند به سلاح هاي مرگبار جديد مجهز شوند و تكنولوژي را در مسير توسعه طلبي به خدمت بگيرند.
در اين شرايط بود كه نگاه غربي ها پس از تسلط بر قاره آمريكا، به شرق افتاد و طي سه سده درگيري و كشمكش، بالاخره توانستند بر خاورميانه به طور اخص و دنياي اسلام به طور كل، مسلط شوند. رمز اين سلطه و چيرگي با دوام نيز به اشغال فلسطين و بيت المقدس (دقيقاًً از سال 1917 كه بيت المقدس و فلسطين تحت الحمايه انگليس مي شوند)، برمي گردد؛ جداي از چگونگي فروپاشي امپراتوري عثماني و شكل گيري هسته هاي اوليه جنبش صهيونيسم در اروپا و حمايت آشكاري كه دولت هاي اروپايي و آمريكا از موجوديت اسرائيل كرده و مي كنند، آنچه به بحث ما مربوط مي شود، اهميت اشغال بيت المقدس بر تحكيم هژموني آمريكا و غرب بر كليت جهان كنوني و دنياي اسلام است.
اخيراً، «نيكلاساركوزي» رئيس جمهور راستگراي فرانسه گفته بود وي تحت هر شرايطي از موجوديت اسرائيل (بهتر است بگوئيم اشغال بيت المقدس) پشتيباني مي كند. اظهارات ساركوزي دغدغه مشترك كشورش با آلماني ها، انگليسي ها، ايتاليايي ها و آمريكايي ها از سال تأسيس رژيم صهيونيستي (1948) تاكنون است. رؤساي جمهور آمريكا بارها گفته اند كه حمايت از اسرائيل، يك استراتژي هميشگي براي كاخ سفيد است و عوض شدن دولت ها و رؤساي جمهور، در اين استراتژي تغييري ايجاد نمي كند، چرا؟ مسلماً، آنها خوب مي دانند كه موجوديت اسرائيل قدرتمند و اشغال و سيطره بر بيت المقدس، سلطه آنها را بر جوامع خاورميانه تضمين مي كند.حال، فرض كنيم كه اسرائيل همين فردا برچيده شود و بيت المقدس از اشغال يهوديان خارج گردد؛ واضح است كه پيامد سياسي اين رخداد، قابل مقايسه با هيچ تحول ديگري، چه براي غرب و چه براي دنياي اسلام، نيست.
اگر اين اتفاق به منصه ظهور برسد ، هر نگاه كارشناسانه و منصفي مي پذيرد كه دنياي جديدي آغاز خواهد شد؛ بيش از 90درصد نهادهاي سياسي موجود در خاورميانه و در پي آن، جهان اسلام، پوست اندازي مي كنند و دگرگون مي شوند؛ جهان اسلام از تقسيم كار تحميلي كنوني در اقتصاد و سياست خارج مي شود و در انتقال سوخت فسيلي خاورميانه به غرب اختلال ايجاد مي گردد. در يك كلام، مي توان گفت كه اگر مسلمانان بيت المقدس را بازپس بگيرند، بار ديگر قدرت و حاكميت اسلام جهانگير مي شود
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
راحله م
کاربر حرفه ایی انجمن
کاربر حرفه ایی انجمن
راحله م


تعداد پستها : 81
سن : 35
آدرس : دانشجوی شاهرود
از ایشان سپاسگزاری شده : 11
امتیاز : 58165
Registration date : 2008-10-27

قدس در تاريخ سياسي جهان Empty
پستعنوان: روياي از دست رفته آمريكا در افغانستان   قدس در تاريخ سياسي جهان Emptyالخميس أكتوبر 30, 2008 4:21 am

تغيير رويكرد آمريكا نسبت به طالبان و تأكيد بر ضرورت گفت وگو و مذاكره با آنها ضمن روشن كردن ابعاد جديدي از شكست برنامه هاي صلح سازي و مبارزه با تروريسم واشنگتن در افغانستان، نگراني هايي را نيز براي اسلام آباد ايجاد كرده است. رسانه هاي غربي از برگزاري نشست سه جانبه و چهار روزه طالبان و دولت كابل با ميانجيگري ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي در مكه مكرمه خبر دادند. اين نشست در روزهاي 24 تا 27 سپتامبر و با حضور 11 تن از اعضاي طالبان؛ دو تن از اعضاي دولت افغانستان و گلبدين حكمتيار فرمانده سابق نيروهاي مجاهدين و بدون حضور ملاعمر برگزار شده كه با واكنش هاي متفاوتي همراه شده است.
در حالي كه حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان از ضرورت مذاكره با طالبان و ارايه پيشنهاداتي به اين گروه براي حضور در ساختار قدرت رسمي خبر داده بود، گروه ها و احزاب داخلي از يكسو و كشورهاي منطقه با طرح اهداف پنهان اين نوع مذاكرات، تحول احتمالي در صحنه سياسي افغانستان را محكوم كردند. بسيار از تحليل گران معتقدند كه رويكرد جديد دولت كرزاي و حمايت آمريكا و انگليس از مذاكره با طالبان فقط به شكست صلحسازي و دمكراسي سازي در اين كشور بازنمي گردد بلكه اهداف پنهان ديگري وجود دارد كه نه تنها به منافع دولت فعلي كابل باز مي گردد بلكه اهداف آن بيشتر تغيير و جهت دهي موج خشونت ها به بيرون از افغانستان است. با گذشت هفت سال از حملات 11 سپتامبر و اشغال افغانستان از سوي نيروهاي آمريكايي نفوذ طالبان در سراسر افغانستان گسترش يافته و حملات روزانه انتحاري؛ انفجار بمب هاي جاده اي و عمليات كمين از سوي نيروهاي طالبان نيروهاي ناتو كه تحت امر آمريكا در افغانستان مستقر هستند را مستاصل كرده است. آمريكا هنگام حمله به اين كشور در سال 2001 ميلادي؛ هدف خود را حذف شبه نظاميان طالبان؛ دستگيري اعضا القاعده به رهبري بن لادن و تاسيس يك رژيم در كابل با حمايت جبهه متحد شمالي اعلام كرد اما اكنون به نظر مي رسد با پايان يافتن دوران حاكميت جمهوري خواهان رويكرد كاخ سفيد نيز به تدريج در حال تغيير باشد، تغييري كه البته با امنيت منطقه اي سازگاري ندارد. قدرت يافتن مجدد طالبان در منطقه بطور قطع با امنيت كشورهاي همسايه افغانستان سازگاري نخواهد داشت. تمايل آمريكا به گفت وگو با طالبان در واقع تاييد قدرت اين گروه از يكسو و شكست راهبرد هفت سال گذشته حكايت دارد، راهبردي كه طي اين هفت سال به ناامني هاي گسترده، خشونت هاي بي حد و حصر و كشتار مردم غيرنظامي منجر شده است. حمايت غرب از اين گفت وگوها آشكار مي سازد كه چگونه حوادث بد در حال رخ دادن در افغانستان است و چگونه غربي ها آماده ايجاد ثبات در اين كشور هستند كه هزينه هاي غيرقابل تصور انساني؛ نظامي و سياسي به آنان تحميل كرده است. «طلعت مسعود» ژنرال بازنشسته ارتش پاكستان درباره وضعيت آمريكا و الزامات اجباري اين كشور براي گفت وگو با طالبان مي گويد: آمريكا به ضعف خود در افغانستان و ناتواني در شكست دادن طالبان پي برده است.
وي مي افزايد: شماري از سران طالبان مي گويند به هيچ وجه حاضر نيستند با نيروهاي ائتلاف به مذاكره بپردازند. آمريكايي ها و كشورهاي عضو ناتو نيز به خوبي متوجه شده اند كه پيروزي در جنگ افغانستان ناممكن است و بايد راه حلي سياسي براي اين مشكلات پيدا شود. مسعود گفت: موضع گيري هاي عربستان سعودي و بيانيه «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا؛ همگي گوياي آن است كه همه خواهان حصول به نتيجه و راه حلي سياسي براي افغانستان هستند. ژنرال بازنشسته پاكستاني مي گويد: آمريكا در عملكرد خود در افغانستان به شدت به توان نظامي خود تكيه كرده كه هم در اين كشور و هم در پاكستان براي واشنگتن بسيار مشكل ساز شده است. طالباني شدن افغانستان تا حدود زيادي به علت عملكرد ضعيف دولت مركزي كابل؛ نبود زير ساخت هاي خدمات رساني؛ نبود عدالت؛ بيكاري از يكسو و ناتواني آمريكايي ها مرتبط است. وي افزود با اين اوصاف؛ حل مشكلات افغانستان مستلزم توجه به ابعاد اجتماعي، اقتصادي و سياسي در كنار توسل به زور است. به هر حال؛ نبايد از زور بيش از اندازه استفاده شود. تا زماني كه مشكل افغانستان و حضور اشغالگرانه آمريكا در اين كشور حل و فصل نشود؛ همچنان مناطق قبيله نشين مرز افغانستان و پاكستان با مشكلاتي مواجه خواهد بود.
طالبان مشكلي جدي براي پاكستان به شمار مي رود طالبان با حربه مذاكره توانسته قدرت خود را افزايش بدهد؛ ضمن آنكه آمريكا خواهان آن است كه پاكستان شدت عمل بيشتري در مقابله با پاكستان داشته باشد اما اسلام آباد نگران پيامدهاي منفي اين رويكرد و بي ثباتي داخلي در نتيجه اين اقدامات است.
تاكتيك يا راهبرد
تحولات اخير افغانستان و تقويت توان نظامي طالبان دولت حامد كرزاي را در ظاهر بر آن داشته تا با نيروي مخالف خود گفت وگو كند. طرح موضوع گفت وگو با طالبان از سوي كرزاي هر چند براي بسياري از ناظران سياسي تحولات اين كشور شگفت آور بود اما به نظر مي رسد تأكيد وي براي مذاكره با اين گروه ناشي از تغييراتي است كه در صحنه سياسي افغانستان خود را به دولت كابل و نيروهاي آمريكايي تحميل كرده است. افزايش شمار تلفات نظاميان خارجي مستقر در افغانستان و ضعف دولت كابل براي بهبود وضعيت اقتصادي اين كشور از جمله الزاماتي بوده كه آمريكا و كرزاي را براي گفت وگو با طالبان مجاب كرده است. اززمان سقوط طالبان در سال 2001؛ سال 2008 به عنوان پرتلفات ترين سال براي نيروهاي ناتو و نيروهاي بين المللي حافظ صلح در افغانستان به ثبت رسيده است. اما طالبان اعلام كرد تا زمان خروج نيروهاي خارجي از افغانستان؛ حاضر به مذاكره صلح نخواهد بود ژنرال «مارك كارلتون اسميت»؛ از افسران ارشد ارتش انگليس در مصاحبه با «ساندي تايمز» مي گويد پيروزي عليه طالبان امكان پذير نيست و بايد براي پايان درگيري با طالبان به گفت وگو نشست. چنين اظهارات مشابه از سوي «كاي آيد»؛ فرستاده ويژه سازمان ملل در افغانستان نيز اعلام شد. با نگاه اجمالي به شرايط كنوني افغانستان مي توان دريافت كه شبه نظاميان طالبان با تردد در مناطق قبايلي پاكستان حيطه عمليات خود را در بخش هاي جنوب و غرب كشور افزايش داده اند. مناطق قبايلي پاكستان و در مجاورت مرز افغانستان خاستگاه اصلي طالبان به شمار مي رود و به ويژه در 18 ماه اخير به پناهگاه امني براي طالبان پاكستان و افغانستان تبديل شده است. مصالحه احتمالي دولت كابل با طالبان در افغانستان درواقع به هشداري به اسلام آباد تلقي خواهد شد. بسياري از منابع و سازمان هاي امنيتي غربي در مقاطع مختلف بر اين نكته تأكيد كرده اند كه بخشي از اعضاي سازمان اطلاعات پاكستان (آي اس آي) به دليل ارتباط نزديك با طالبان كه از گذشته وجود داشته مايل نيست مسئله شبه نظاميان در مناطق مجاورت مرز با افغانستان حل شود. از سويي ديگر همواره اسلام آباد ناامني در اين كشور را باعث گسترش ناامني ها و انفجارهاي پاكستان عنوان كرده است. بنابراين در صورت تحقق صلح دولت كابل- بخوانيد آمريكا- پاكستان بيشتر از گذشته ابزارهاي كنترلي خود را براي اداره مناطق قبايلي از دست خواهد داد و ديگر بهانه اي براي پايان ندادن به ناامني هاي موجود در مناطق قبايلي نخواهد داشت. «آصف علي زرداري» رئيس جمهوري پاكستان در ديدار با «ريچارد بوچر» معاون وزير امورخارجه آمريكا در امور جنوب آسيا با كنايه از ضعف دولت كابل، ناامني هاي موجود در پاكستان را ناشي از استفاده از پول مواد مخدر براي گسترش تروريسم در افغانستان عنوان كرده بود. «جهانگير بدر» دبيركل حزب مردم درخصوص تأثير مسئله افغانستان بر پاكستان مي گويد: دولت جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا حملاتي را عليه مناطق پاكستان انجام مي دهد تا از اين طريق بر پيامدهاي سياست خود در افغانستان سرپوش بگذارد اما ما در برابر اين حملات با قاطعيت مقاومت كرده ايم. دولت جديد اسلام آباد مشكلات امنيتي موجود خود را متوجه فضاي فعلي در افغانستان مي داند و معتقد است ناامني در افغانستان به مناطق قبايلي اين كشور تسري پيدا كرده است شمار حملات انتحاري در پاكستان از دو مورد در سال 2002 به 56 مورد رسيده است. از ماه اوت سال جاري تاكنون 25 مورد حمله انتحاري در اين كشور صورت گرفته به گونه اي كه براساس گزارش سازمان اطلاعاتي پاكستان؛ اين كشور از عراق و افغانستان نيز پيشي گرفته است. تنها در هشت ماه نخست سال جاري 471 تن در اين حملات كشته شده اند. اين درحالي است كه عراق در اين مدت شاهد 42 مورد حملات انتحاري بوده كه به ... 463 تن منجر شده است. در مجموع به نظر مي رسد تحولات احتمالي در صحنه سياسي افغانستان بايد از دو بعد مورد توجه قرار بگيرد: اول؛ مذاكره با طالبان در افغانستان راهبرد نيست. تاكتيكي است كه آمريكايي ها مي خواهند از آن براي منافع باز تعريف شده خود در منطقه استفاده كنند. به طور قطع هدف اصلي اين تاكتيك تغيير موج خشونت از افغانستان به ساير كشورهاي منطقه خواهد بود. دوم: طرح مذاكره با طالبان از سوي دولت كرزاي مي تواند از منظر معادلات سياسي داخلي اين كشور مورد توجه باشد. كرزاي به شدت از سوي افكار عمومي افغانستان تحت فشار است. وخيم شدن اوضاع امنيتي و اقتصادي اين كشور طي هفت سال گذشته نمي تواند براي كرزاي آينده خوبي را رقم بزند لذا وي مذاكره با قدرتمندترين گروه مخالف خود را انتخاب كرده تا شايد بتواند غفلت ها و ناكامي هاي گذشته دولتش را براي مدتي سرپوش بگذارد.
خبرگزاري جمهوري اسلام
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
قدس در تاريخ سياسي جهان
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» معذرت مي‌خواهيم، در استفاده از واژه جعلي قصد توهين و هدف سياسي نداشتيم
»  تاريخ طبري
» تخت جمشيد، بنايى به عظمت تاريخ
» تعيين شخصيت شما با استفاده از تاريخ تولد
» 17 زشت مشهور جهان!

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اُرُدیست های سوئد :: رویدادها :: اقتصادی و اجتماعی-
پرش به: