مدير كل مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري وزارت علوم گفت: تا سال 2020 روش متعارف آموزش، الكترونيكي خواهد بود.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، دكتر رشيدي، مشاور وزير علوم و مدير كل مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري وزارت علوم در دومين كنفرانس «دانشگاه الكترونيكي» و نخستين كنفرانس «يادگيري الكترونيكي سازماني» كه در تالار دانشكده نفت و گاز دانشگاه شيراز برگزار شد، افزود: امروز اگرچه اطلاعات و دانش به راحتي قابل دانلود كردن و ذخيرهسازي است، اما موضوع مهم در جوامع در حال توسعه، مديريت دانش است.
وي اظهار كرد: در فضاي ديجيتال، معلم، تسهيلگر تمام وقتي است كه بايد در چگونگي انتقال اطلاعات، توانمند باشد.
رشيدي خاطرنشان كرد: تا سال 2020 روش متعارف آموزش، الكترونيكي يا E-learning خواهد بود و فضاي فيزيكي فقط پشتيباني كننده است.
مشاور وزير علوم با بيان اينكه هم اكنون در نسل پنجم آموزشهاي الكترونيكي قرار داريم، به بررسي شرايط توسعه آموزشهاي مجازي در گذشته پرداخت و افزود: ادامه شرايط فعلي در نهادهاي سنتي آموزشي كشور ممكن است تغيير در آينده را دچار چالش كند، بنابراين بايد آموزشهاي الكترونيكي را از سطوح پايين مدرسه آغاز و دنبال كنيم.
به اعتقاد رشيدي، شعار «آموزش در هر جا و هر زمان و براي هر كس» بايد در نظام آموزشي كشور حاكم شود، نه اينكه يك استاد دانشگاه خود را به زماني خاص در دانشكدهاي خاص و براي دانشجوياني خاص محدود كند.
وي با بيان اينكه آموزشهاي الكترونيكي منجر به افزايش بهرهوري مديريت و صرفه اقتصادي ميشود، به شرايط رشد زيرساختهاي ارتباطي در كشور و دنيا اشاره كرد و افزود: هم اكنون بر اساس آمار جهاني ضريب نفوذ اينترنت در ايران 43 درصد است، به اين معني كه 43 درصد مردم ميتوانند در آموزشهاي الكترونيكي شركت كنند.
رشيدي ضعف ساختار فرهنگي كشور را يكي از چالشهاي مهم توسعه آموزشهاي مجازي و الكترونيكي دانست و خاطرنشان كرد: امروز در دستگاههاي اجرايي و اداري كشور اتوماسيون حاكم است، اما به دليل ضعف ساختار فرهنگي و نبود اطمينان لازم به فضاي الكترونيكي، باز هم در ميز مديران همه دستگاههاي اجرايي كارتابل دستي مشاهده ميكنيم.
مدير كل مراكز رشد و پاركهاي فناوري وزارت علوم با بيان اينكه هنوز اعتماد كافي به فضاي الكترونيكي در كشور ايجاد نشده است، اظهار كرد: يك معلم نميتواند در فضاي سايبري جزوه 10 سال پيش خود را ارائه كند كه بايد بعضي از برگههاي آن را از شدت فرسودگي چسب زد، بلكه بايد فعال باشد تا از فضاي اينترنت عقب نيفتد و شرايط ويژهاي را براي خود ايجاد كند.
وي با بيان اينكه در فضاي مجازي كار معلم بيشتر است، بر لزوم توانمندسازي قدرت انتقال معلمان و اساتيد فعال در آموزشهاي مجازي تأكيد كرد و گفت: يك معلم در فضاي مجازي در هر لحظه ميتواند به بيش از 100 نفر دانشجو آموزش داده و تكليف بخواهد، بنابراين بازخوردهاي مختلفي هم دريافت ميكند. چنين معلمي بايد خود را در شرايط ويژهاي نگه دارد.
به اعتقاد دكتر رشيدي، وجود تكنولوژي خاص و تحولگرا، ضعف در ضوابط، ضعف عمومي فرهنگ آموزشهاي الكترونيكي، ضعف كنترل كيفيت و نبود قطعيت ساختار مهمترين چالشهاي آموزش الكترونيكي است.
وي با بيان اينكه هنوز آموزشهاي الكترونيكي براي بسياري از مردم و مسؤولان شناخته شده نيست، اظهار كرد: دانشگاه مجازي قطعاً جزئي از زيرساختهاست، اما بايد بپذيريم e-learning مقوله جديدي است كه در كشور نيازمند فرهنگ خاص خود است.
مشاور وزير علوم بيان كرد: مقاومت در برابر آموزشهاي الكترونيكي از جنس مقاومت در برابر تغييرات است، اما مسؤولان حوزه آموزش بايد e-learning را به عنوان راهبردي درجه يك در نظام آموزشي كشور بپذيرند، در غير اين صورت حوزه آموزش كشور مطمئناً آسيب ميبيند.
دكتر مهدي يزدي، دبير علمي اين كنفرانس نيز گفت: از مجموعه 145 مقاله دريافت شده، 45 چكيده مورد داوري قرار گرفت كه 16 مقاله به عنوان سخنراني و 12 مقاله به صورت پوستر پذيرفته شد.
وي افزود: استانداردسازي آموزشهاي الكترونيكي مهمترين هدف برگزاري اين كنفرانس است.