تهران و معضل دائمی ترافیک شهری
شبکه خبر یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۰۳
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: با توسعه معابر ، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی ، توسعه دولت الکترونیک و کاهش تقاضای سفر ، ترافیک تهران قابل کنترل است.
رویانیان ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در برنامه گفتگوی ۴۵ دقیقه با بیان اینکه کاهش ترافیک تهران نیازمند رفع مشکلات زیرساختی است ، گفت: با توسعه معابر ، اجرای محدودیت ها و ممنوعیت ها ، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی ، مدیریت عرضه و تقاضای خودرو ، توسعه دولت الکترونیک و کاهش تقاضای سفر و کنترل هوشمندانه تقاطع ها ، ترافیک تهران رفع می شود.
رویانیان با بیان اینکه مشکل ترافیک تهران متعلق به ده ها سال پیش است و اگر به فکر نباشیم تا ده ها سال آینده نیز ادامه می یابد ، افزود: کاهش ترافیک تهران نیازمند رفع مشکلات زیرساختی همچون توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و مدیریت عرضه و تقاضا است.
رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت گفت: مشکل اصلی ترافیک مربوط به شبکه حمل و نقل، آموزش و فرهنگ مردم و مدیریت صحیح بر مبنای عرضه و تقاضا است هرگاه مشکلات مربوط به این بخش ها رفع شود؛ آن وقت می توان انتظار بهبود وضعیت ترافیک تهران را داشت و برای عملی کردن این موضوع ، باید از مردم کمک گرفت که بدون خواست مردم رهایی از مشکلات امکان پذیر نیست .
رویانیان با اشاره به اینکه پدیده ترافیک به معضل بزرگ اجتماعی کلان شهرها بویژه شهر تهران تبدیل شده است، گفت: مردم برای آسایش و آرامش خود باید کمک کنند که اگر این کمک، واقعی و عملی شود حتی به پلیس هم نیازی نیست.
رویانیان با اشاره به اینکه در تهران سه برابر ظرفیت معابر خودرو عبور و مرور می کند ، افزود: با راهها و بزرگراه های تهران ، این افزایش بر گره ترافیک تهران بیشتر می افزاید.
رییس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور ایجاد سامانه هوشمند و ایجاد شبکه حمل و نقل ترکیبی را از دیگر موارد کاهش دهنده ترافیک دانست .
رویانیان با اشاره به اینکه موضوع ترافیک چند وجهی است ، تصریح کرد: با توسعه دولت الکترونیک، ارائه خدمات اداری در برخی مناطق ، راه اندازی مراکز خدمات دهی و ایجاد امکان توسعه جایگاه های سوخت در مناطق بدون جایگاه به منظور کاهش تقاضای سفر خیلی از مشکلات کنونی ترافیک تهران حل خواهد شد.
وی افزود: با اقدامات ضربتی و کوتاه مدت در بخش های عمرانی، مدیریت تقاطع ها و با گذراندن قوانین ویژه پایتخت در مجلس شورای اسلامی و تقویت پلیس می توان بر کاهش ترافیک تاثیر گذاشت.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۹۰ یعنی سه سال دیگر خودروی بالای ۲۵ سال در هیچ جای ایران نباید تردد داشته باشد ، افزود: با خارج شدن این خودروها و توسعه معابر از معضل ترافیک و خیلی مشکلات دیگر کاسته می شود.
همچنین مهندس بوربور ، معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس شورای عالی ترافیک، در این برنامه گفت: با ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی زمانبندی شده و منظم تا جایی که مردم استفاده از خودرو عمومی را به خصوصی ترجیح دهند ، کاهش ترافیک را در شهر تهران شاهد خواهیم بود.
بوربور با بیان اینکه ترافیک آسایش جامعه را سلب کرده است ، افزود: با گسترش حمل ونقل عمومی و ارائه سرویس های منظم معضل ترافیک تهران حل شدنی است.
وی همچنین گفت: طرح جامع ترافیک تهران یکشنبه آینده در شورای عالی ترافیک مطرح می شود و امیدواریم برخی مشکلات ترافیک با اجرایی کردن این طرح برطرف شود.