پایگاه اُرُدیست های سوئد

Swedish Orodists
 
الرئيسيةجستجوأحدث الصورثبت نامورود
< class="" height="25"> link

https://i.servimg.com/u/f30/20/32/02/33/orodis68.jpg

فلسفه اُرُدیسم چیست ؟ Orodism
زندگینامه فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ
بازتاب جهانی فلسفه اردیسم
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در تاجیکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مراکش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور برزیل
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیجریه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نائورو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لیبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلژیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سریلانکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فیلیپین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ژاپن
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اتیوپی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کرواسی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در جمهوری چک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در گینه استوایی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور صربستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور دانمارک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مالزی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اکوادور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قزاقستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هائیتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوراس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نپال
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تایلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایتالیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گرجستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در آفریفای جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلغارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کامرون
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کره جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نروژ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مکزیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اندونزی
بازتاب اُرُدیسم در جمهوری آذربایجان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور انگلیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور عراق
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در پورتوریکو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور غنا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اسپانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ترکیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور روسیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بنگلادش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوگاندا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بحرین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایسلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مقدونیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تونس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لتونی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور چین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور جیبوتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور الجزایر
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کانادا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پرو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در نیکاراگوئه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آرژانتین
بازتاب اُرُدیسم در بوسنی و هرزگوین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در قرقیزستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در ارمنستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گویان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در لوکزامبورگ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در مجارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
المواضيع الأخيرة
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آفریفای جنوبی The philosophy of Orodism in South Africa
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:20 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو The philosophy of Orodism in Congo
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:16 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا The philosophy of Orodism in Tanzania
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:14 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:13 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور The philosophy of Orodism in Singapore
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:11 am

كساني كه Online هستند
در مجموع 124 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 124 مهمان :: 2 عناكب الفهرسة في محركات البحث

هيچ كدام

بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 295 و در تاريخ الأربعاء أكتوبر 16, 2024 7:50 pm بوده است.
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
فرشته بیژنی
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
حمیده ناصری
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
admin
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
مهران عبدالهی
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
ستاره عباسی
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
Sarvenaz
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
فرهاد رمضانی
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
زیبا
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
پروانه منفرد
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 
سارا رستمیان
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_rcapچرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Voting_bar1چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Vote_lcap 

 

 چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
sharareh
ORODIST ❤️
ORODIST ❤️
sharareh


تعداد پستها : 451
سن : 36
آدرس : کاشان شهر گلاب و سهراب !
از ایشان سپاسگزاری شده : 13
امتیاز : 58812
Registration date : 2008-10-23

چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Empty
پستعنوان: چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد   چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Emptyالأربعاء نوفمبر 05, 2008 10:52 am

بازي در شرايط جديد

ايرج جمشيدي

پيام صريح محمود احمدي نژاد به مجلس محافظه کار درباره استيضاح علي کردان وزير کشور چه معنايي دارد و از آن مهم تر چه تاثيري بر آرايش سياسي جريان اصولگرا بر جاي مي گذارد؟ ظاهراً محمود احمدي نژاد از اينکه به رسم معمول سه ساله اش مجلس را از تحقق خواسته اش يعني انصراف از استيضاح کردان منصرف کند، اميد چنداني نداشت از همين رو به شيوه جديدي رو آورده و درست در آستانه استيضاح برگي از برگ هاي سياسي خود را رو کرد که به نظر مي رسد اين برگ بر آرايش سياسي اصولگرايان تاثيرات عميقي خواهد گذاشت. احمدي نژاد به صراحت استيضاح وزير کشور را غيرقانوني دانست و اعلام کرد در روز استيضاح(ديروز) در مجلس حاضر نخواهد شد. اين براي اولين بار است که يک رئيس جمهور در نظام جمهوري اسلامي صراحتاً استيضاح يک وزير را غير قانوني مي داند و از آن مهم تر در لابه لاي چنين پيام هايي تهديد به افشاگري هايي مي شود که به گفته احمدي نژاد اگر آن را عملي کند مسائل ديگري پيش خواهد آمد. بيان چنين جملاتي از سوي احمدي نژاد اگرچه مسبوق به سابقه است اما تفاوتي که اين بار با دفعات گذشته داشت در اين بود که پاي بسياري از حاميانش به ماجرا باز شد چرا که در ماجراي استيضاح علي کردان نه اصلاح طلبان و نه محافظه کاران منتقد محمود احمدي نژاد که از قضا حاميان پر و پا قرص او پيشتاز بودند يعني کساني در صف اول استيضاح قرار داشتند که به صفت حمايت از محمود احمدي نژاد شناخته مي شوند. اما اکنون چنين دسته بندي هايي از نظر محمود احمدي نژاد بي اهميت است و او با فرستادن پيام روشن براي مجموعه مجلس آنان را در يک قالب واحد جداي از دسته بندي هاي سياسي دروني قرار داد. چنين ديدگاهي لاجرم اين معنا را خواهد داشت که محمود احمدي نژاد اميد خود را به اينکه اهدافش را از طريق لابي و مذاکره با نمايندگان مجلس هشتم پيش ببرد کمرنگ مي بيند لذا ترجيح داده است به مجلس نه به ديده يک قوه هم عرض قوه مجريه که به عنوان رقيبي که بايد به هر طريق ممکن آن را مهار کرد، مي نگرد، هم از اين رو بود که احمدي نژاد با فرستادن اين پيام به مجلسي که ديگر هيچ اعتباري را هم مستقيماً در اختيار نمايندگان قرار نخواهد داد، اولين فاز از سياست جديد خود را اجرايي کرد و آنگونه که از شواهد برمي آيد چنين سياستي با قوت تمام تداوم پيدا خواهد کرد. اجرايي شدن چنين تاکتيکي مي تواند بر وجهه نمايندگان مجلس در حوزه هاي انتخابيه شان به خصوص نمايندگان شهرهاي کوچک تاثيرگذار باشد. سوابق 30 ساله مجلس شوراي اسلامي نشان دهنده تفاوت هاي ماهوي در دغدغه ها و خواسته هاي نمايندگان شهرهاي بزرگ و پايتخت با شهرهاي کوچک است. در حالي که نمايندگان پايتخت و کلانشهر بيشتر به مسائل اساسي سياسي، اقتصادي و فرهنگي کشور توجه مي کنند اما نمايندگان شهرهاي کوچک تر بيشتر به فکر اخذ موافقت دولت براي گرفتن اعتبارات مالي هرچند اندک هستند. چنين نمايندگاني با دريافت و صرف اعتبارات مالي در حوزه هاي انتخابيه شان به کسب محبوبيت مي پردازند و شانس خود را براي انتخاب در دوره هاي بعد افزايش مي دهند. دولت ها نيز با شناخت چنين مساله يي معمولاً سعي داشته اند براي جلب رضايت نمايندگان شهرهاي کوچک اعتبارات ناچيزي را که براي چنين نمايندگاني اهميت زيادي دارد، در اختيارشان بگذارند. به اين ترتيب قاعده عرفي در روابط دولت و مجلس هميشه نه از طريق قانون اساسي يا قوانين عادي که در مواقعي بر مبناي توافق هاي ضمني دولت با بخش هايي از مجلس تنظيم شده است. البته در اين ميان دولت ها هميشه از موضع برتر برخوردار بوده اند چرا که کنترل منابع مالي را در اختيار داشته اند و مي توانند از اين ابزار و کم يا زياد کردن آن براي تغيير ذائقه مجلس استفاده کنند. تجارب گذشته نشان مي دهد استفاده از چنين ابزاري در تغيير مسير بسياري از طرح ها و لوايح تاثير اساسي گذاشته است. در بحث استيضاح هم همين قانون نانوشته جاري بوده است. دو ماه پيش که استيضاح علي احمدي وزير آموزش و پرورش از سوي 82 نماينده مجلس مطرح شد، فقط 24 ساعت زمان نياز بود تا تعداد امضاها از 82 به 8 امضا تقليل پيدا کند. نگاهي به حوادث دو ماه پيش مجلس نشان مي دهد نمايندگان دولت توانسته اند با دادن وعده مبني بر تحقق خواسته هاي نمايندگان استيضاح کننده آنان را از پيگيري طرح استيضاح منصرف کنند؛ امري که باعث اعتراضاتي در جلسه علني مجلس شد و برخي نمايندگان چنين امضا کردن ها و پس گرفتن امضاها را آسيب به اقتدار مجلس دانستند.اظهارات صريح روز گذشته علي مطهري از قول يک مقام دولتي مبني بر اينکه دادن يک وعده کوچک کافي است تا نمايندگان هشت تا هشت تا امضاهاي خود را پس بگيرند، تلميحي بر اين داستان است.

سوابق هشت دوره مجلس شوراي اسلامي مملو از چنين تجربياتي است و کمتر پيش آمده است رايزني هاي دولت با نمايندگان براي بازپس گيري امضاهاي يک طرح استيضاح به جنجالي بزرگ تبديل شود اما درباره طرح استيضاح علي کردان شاهد تجربه يي خلاف رسم معمول در مجلس بوديم.

شايد هم يکي از دلايلي که پرداخت پنج ميليوني به نمايندگان را تا اين حد با حاشيه مواجه کرد به خاطر جنجال هايي است که از همان ابتدا درباره وزارت کردان به وجود آمد. شايد اگر طرح استيضاح وزير ديگري غير از علي کردان مطرح بود و چنين اتفاقاتي مي افتاد تا اين حد خبرساز نمي شد. اما اين بار پاي وزيري به ميان آمد که از يک سو به نداشتن صداقت متهم شده و از سوي ديگر رئيس دولت شخصيتي است که طي سه سال رياست جمهوري اش نشان داده است هر گاه مجلس از تصويب خواسته هاي او خودداري کرده از ساير کانال ها وارد شده و مجوزهاي لازم را اخذ کرده است. شايد هم از اين روست وقتي احمدي نژاد مدرک تحصيلي را کاغذپاره ارزيابي کرد و به همين دليل خواستار منتفي شدن حواشي مربوط به دکتراي افتخاري علي کردان شد، اما مجلس با حيثيتي خواندن موضوع خواسته رئيس جمهور را اجابت نکرد، احمدي نژاد هم بيکار ننشست و درصدد تغيير ماهوي بازي برآمد. رئيس جمهور که اميدوار بود در مجلس هشتم يک فراکسيون قوي حامي دولت تشکيل دهد اما اکنون مي بيند نه تنها چنين نشده است بلکه حتي نمايندگاني که با حمايت از او وارد مجلس شده اند مقابلش ايستادگي مي کنند و حاضر به دفاع تمام قد از خواسته هاي او نيستند. ظاهراً احمدي نژاد به اين نتيجه رسيده است که در ذات مجلس ويژگي هايي نهفته است که اين ويژگي ها مانع از متابعت محض قوه مقننه از قوه مجريه آن گونه که او انتظار دارد، مي شود. ظاهراً در ذات قوه مقننه ولو اينکه در گزينش اعضاي آن وسواس هاي زيادي هم به خرج داده شود نوعي تمرد نهفته است. از سوي ديگر يکي از ويژگي هاي مجالس به نسبت دولت ها در آشکار و علني بودن فعاليت نمايندگان است. دولت ها جلسات خود را پشت درهاي بسته برگزار مي کنند و نتيجه جلسات را آن گونه که خود مي خواهند به افکار عمومي گزارش مي دهند اما در مجالس اين گونه نيست. جلسات علني است و از آن مهم تر گزارش فعاليت آنان به صورت زنده پخش مي شود و بازتاب رسانه يي پيدا مي کند. همين ويژگي محدوديت هاي زيادي را پيش روي نمايندگان قرار داده است و در نتيجه در گلوگاه هاي حساس نمايندگان به مانند دولت ها امکان پنهان کاري کمتري دارند. در ماجراي استيضاح کردان دقيقاً همين اتفاق رخ داد و مدارک و شواهد زيادي عليه او وجود داشت بنابراين مجلس در شرايط حساس قرار گرفت که به لحاظ حيثيتي امکان عقب نشيني نداشت و به لحاظ سياسي هم در نقطه تقابل با دولت قرار گرفت. حتي شرايط به گونه يي پيش رفت که حاميان دولت هم در جرگه مدافعان استيضاح و حتي پيشتازان اين جريان قرار گرفتند و اين در حالي است که احمدي نژاد اعتقاد دارد در چنين شرايطي نبايد به اين مسائل توجه شود و مجلس از طرح استيضاحش کوتاه بيايد؛ خواسته يي که مجلس در عمل توان پذيرفتن آن را نداشت و همين موضوع هم منجر به تند شدن موضع احمدي نژاد عليه نهاد قانونگذاري و يکپارچه انگاشتن آن شده است. احمدي نژاد با فرستادن اين پيام که براي دفاع از وزير استيضاح شده در مجلس حاضر نخواهد شد چرا که استيضاح را غيرقانوني مي داند گامي تهاجمي به پيش نهاده و کليت نظام پارلماني در ايران را به چالش کشيده است. اکنون مساله احمدي نژاد نه با يک يا چند جريان سياسي که با کليت نهاد پارلماني است و اين اتفاقي است که براي اولين بار در نظام جمهوري اسلامي رخ داده است؛ اتفاقي که به واسطه ماهيت آن مي تواند کليت دسته بندي هاي سياسي درون پارلماني را تحت تاثير قرار دهد چرا که احمدي نژاد تکليف خود را با نهاد پارلمان و جايگاه قانوني آن روشن کرده است و با به چالش کشيدن يکي از حقوق اصلي و نظارتي مجلس يعني حق استيضاح صحنه بازي جديدي را خلق کرده است.

در اين صحنه جديد روي سخن احمدي نژاد نه با مخالفان، منتقدان يا حاميانش که با کليت مجموعه است. او نهاد پارلمان را به چالش کشيده است و اينک نوبت نهاد پارلمان است که تکليف خود را با سياست جديد احمدي نژاد روشن کند؛ اينکه آيا از کنار اين ماجرا به راحتي مي گذرد يا اينکه تدبيري ديگر انديشيده مي شود و نمايندگان به دفاع از نهاد پارلمان فارغ از دسته بندي هاي سياسي درون آن مي پردازند.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
sharareh
ORODIST ❤️
ORODIST ❤️
sharareh


تعداد پستها : 451
سن : 36
آدرس : کاشان شهر گلاب و سهراب !
از ایشان سپاسگزاری شده : 13
امتیاز : 58812
Registration date : 2008-10-23

چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Empty
پستعنوان: رد: چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد   چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد Emptyالأربعاء نوفمبر 05, 2008 10:53 am

احمدي نژاد در مواجهه با مخالفانش
دولت اعتماد به نفس
محمود احمدي نژاد در حال پايه گذاري نوعي مديريت است که آثار آن در آينده نه چندان دور خودش را به ساختار حقوقي و اجرايي کشور تحميل مي کند. نوعي مديريت که برخي ترجيح مي دهند از لفظ جسارت براي توصيف آن بهره بجويند، گروهي ديگر شجاعت آميز و گروهي هم آن را خطرناک قلمداد کنند.

هرکدام از اين گروه ها براي خود استدلالي دارند. گروه اول که هم در بين حاميان احمدي نژاد يافت مي شوند و هم در بين مخالفان وي کم نيستند با يادآوري عقب نشيني هاي روساي دولت هاي پيشين در برابر مخالفان خود اين نوع اقدامات احمدي نژاد در حمايت از نيروهايش (مشايي- کردان) را نوعي جسارت ارزيابي مي کنند. اين گروه با مرور تاريخچه استيضاح ها يا درخواست ها براي برکناري مسوولان در بعد از انقلاب کيفيت دفاع احمدي نژاد از نيروهايش را اگر نگوييم بي نظير، کم نظير مي دانند.

گروهي اين اقدام احمدي نژاد را نوعي شجاعت مي دانند. اين افراد هواداران سرسخت دولت هستند که اصل تشکيل دولت توسط احمدي نژاد را نوعي موهبت الهي مي دانند و به همين دليل خود را ملزم به دفاع از دولت و حمايت از اقدامات رئيس آن مي دانند.

گروه سوم که شايد در يک تخمين ساده بتوان آنها را معادل اکثريت جامعه ايراني به حساب آورد فارغ از هر مرزبندي سياسي، ايدئولوژيک و عقيدتي آنچه در ماجراي کردان از روز راي اعتماد تاکنون رخ داده را نوعي انحراف از قاعده طلايي مديريت و اخلاق مديريتي در کشور مي دانند که حداقل اثر آن بي اعتماد کردن مردم به نظام است.

فارغ از اينکه اقدام محمود احمدي نژاد در دفاع از مديرانش را چه بناميم آنچه حائز اهميت است بي نظير بودن اين نوع حمايت است.

رفتاري که دولت ها در برابر فشار مخالفان در پيش گرفته اند از مهندس مهدي بازرگان تاکنون هيچ کدام رکوردي که احمدي نژاد شکسته را ثبت نکرده است.

دولت موقت؛ دولت استعفا

15 بهمن ماه 1357 بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران حکم نخست وزيري مهندس مهدي بازرگان را براي تشکيل دولت موقت انقلاب صادر کرد. از فرداي صدور حکم نخست وزير فوج فوج مردم به خيابان ها ريختند تا با راهپيمايي پشتيباني خود را از دولت موقت اعلام کنند. موج ميليوني حمايتي که از دولت به پا خاسته بود اين تصور را به وجود آورد که اين دولت دستش براي عمل باز است. اما يک ماهي از تشکيل دولت موقت نگذشته بود که زمزمه مخالفت ها برخاست. دولت چند بار شکايت به قم برد اثر نداشت، چند بار تهديد به استعفا کرد موثر نيفتاد تا اينکه 24 ساعت قبل از اشغال سفارت امريکا استعفاي دسته جمعي خود را روي ميز رهبر فقيد انقلاب گذاشت و عطاي دولت را به لقايش بخشيد. از آن روز به بعد هيچ کدام از اعضاي دولت موقت به هيچ منصب دولتي راه نيافته است.

در کندوکاو علل کناره گيري دولت موقت انقلاب هر دليلي را مورد تاکيد قرار بدهيم ناگزير بايد نقبي به فشار مخالفان بزنيم؛ مخالفاني که هر کدام براي ابراز مخالفت خود با اين «دولت گذار» بهانه يي مستمسک قرار مي دادند. برخي دولت را به اتهام ليبرالي نواختند، برخي اعضاي دولت را به سست بودن متهم مي کردند، گروهي زير علم انحصارطلبي، دولت را مورد تاخت و تاز قرار مي دادند. در برابر فشارهاي پيدا و پنهان؛ دولت موقت تاب نياورد و به راهي رفت که محمود احمدي نژاد 30 سال بعد از انقلاب با نوع حمايتش از کردان در برابر مجلس آن راه را به سخره مي گيرد.

دولت هاشمي رفسنجاني؛ انشعاب

در دولت هاشمي رفسنجاني دو اتفاق افتاد که هاشمي رفسنجاني به رغم نفوذ زيادي که در حکومت داشت، نتوانست در مقابل آن از وزرايش حمايت چنداني به عمل آورد. نخستين اتفاق به فشار مجلس چهارم براي کنارگذاشتن چهار وزير مربوط مي شود که هاشمي برخلاف ميلش ناگزير شد عذر آن چهار وزير را بخواهد. اتفاق دوم داستان تاسيس حزب کارگزاران سازندگي است. در نخستين رويداد، در سوم خرداد1371 تحت فشار مخالفان ناگزير شد سيدمحمد خاتمي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خود را کنار بگذارد. خاتمي هم متن استعفانامه يي نوشت که در خاطره ها ماند. بخشي از آن متن هنوز خواندني است؛ «اما متاسفانه در صحنه امور فرهنگي چندي است که به شيوه يي ديگر عمل شده است. يعني چه بسا که با شکسته شدن همه مرزهاي قانوني، شرعي، اخلاقي و عرفي کار از نقد و ارزيابي (ولو غيرمنصفانه) گذشته و هر وسيله يي براي رسيدن به اهداف خاصي مباح شمرده شده است و بدين سان مي رود که کار به کلي از روال منطقي و مشروع خارج شود و در نتيجه فضايي ناسالم و آشفته پديد آيد که فوري ترين اثر آن دلزدگي و عدم امنيت انديشمندان و هنرمندان سالم و صاحب شخصيت و حتي مومن و شيفته انقلاب و اسلام است. اگر خداي ناخواسته در اين هنگامه مرز اصول و معيارهاي بنيادين انقلاب و مصالح حتمي جامعه درهم شکسته شود و اگر قرار باشد در اين آشفته بازار با مباني پذيرفته شده نظام، از جمله آرا و فتاوي حضرت امام نيز تلويحاً و حتي تصريحاً مقابله و معارضه شود، هرچند که اين نفي و شبهه انگيزي از بعضي سياست هاي هنري شروع شود، که پايه آن نظر و موضع محکم و مصرح امام است، مطمئن باشيم که در اين صورت شاهد آغاز روند خطرناکي هستيم که امواج آن بسياري از اصول و پايه هاي ديگر را نيز خواهد لرزاند. من پيشتر گفته ام که مخالفت با نظرات امام (چه با حسن نيت، چه سوءنيت) از موسيقي آغاز مي شود ولي به همين جا ختم نخواهد شد و خدا آن روز را نياورد. باري مجموعه شرايط چنان بوده و هست که مرا در موقعيتي قرار مي دهد که از ادامه خدمت در سمت فعلي عذرخواهي کنم و حضرتعالي مستحضريد که اين موضع و نظر ماه ها پيش پيدا و ابراز شده است و به استناد نامه سابق الاشعار و مذاکرات بعدي، در آستانه انتخابات دوره چهارم مجلس از جنابعالي خواستم تا به بهانه مجلس استعفاي مرا بپذيريد. اما اين تقاضا مورد قبول جنابعالي واقع نشد و ضمن اظهار محبت و حمايت از اين وزارت بر لزوم پايداري و ادامه راه تاکيد فرموديد و من با اينکه چندان اميدي به تغيير شرايط و اوضاع به نفع انديشه و فرهنگ نداشتم حرمت نظر شما را نگه داشتم. اما ديديم و ديديد که موج ناسالم موجود به تلاش نامقدس براي بهره گيري سوء و حتي عوام فريبانه از احساسات بخشي از نيروهاي مومن در جهت هدف هاي ناسالم کشانده شد. بنده صبر کردم تا به ياري خداوند مراحل انتخابات دوره چهارم که بحمدالله با حضور خوب و باشکوه ملت سرافراز برگزار شد به پايان برسد و اکنون فرصت تجديد تقاضاي قبلي فرا رسيده است. حال که مسوولان بزرگواري که بيش از من بايد مدافع کليت نظام و اهداف والا و سياست هاي آن باشند تهديدهاي اخير را در ساحت انديشه و فرهنگ جدي نگرفته يا به هر دليل و ملاحظه يي در برابر آن سکوت کردند و همين امر سبب تجري بيشتر کج انديشان و بدخواهان شده است، بهتر است سکانداري امر فرهنگ و هنر و اطلاع رساني در صحنه اجرا را نيز کساني به عهده گيرند که شخصيت و باورشان با آنچه در اين صحنه جاري است، ناسازگار نباشد يا دست کم راضي و قادر به انجام کار در شرايط فعلي باشند. اينجانب ترجيح مي دهم که بدون دغدغه مسووليت اجرايي با آزادي و اختيار درخور وظيفه ديني و انقلابي و انساني خود را در دفاع از اسلام و مصلحت نظام، طوري که آن را مي شناسم و به آن باور دارم و نيز مقابله با جمود و تحجر و واپسگرايي که آن را بزرگ ترين آفت حکومت و نظام به قدرت رسيده ديني مي دانم و ذهن مبارک امام را به خصوص در سال هاي اخير نسبت به اين آفت ايمان و زندگي سوز شديداً نگران و بي تاب يافته ام و همچنين دفاع از حقوق و آزادي هاي مشروع جامعه و افراد تا آنجا که توان و درک ناچيز من و امکانات اجازه دهد در موقعيتي تازه و به صورتي ديگر انجام دهم. در پايان با اذعان به اينکه همه ما نسبت به سرنوشت اسلام و ايران مسوول و به انقلاب بزرگ اسلامي مديون هستيم و در هر کجا که باشيم و هر زحمتي را که متحمل شويم در برابر اقيانوس موج خيز ايمان و همت ملت شريف و آزاد و مسلمان ايران و خون پاک شهيدان و فداکاري شگفت انگيز جانبازان و آزادگان و مجاهدان راه خدا قطره يي بيش نخواهد بود.» هنرمندان از هر صنف و تباري که بودند خود را به تالار وحدت رساندند تا از زحمات خاتمي تقدير کنند. خاتمي که رفت علي لاريجاني به جاي وي نشست. وزير بعدي که با فشار جناح راست ديروز و اصولگراي امروز از همراهي با کابينه هاشمي بازماند؛ شيخ عبدالله نوري بود. شيخ عبدالله نوري به رغم اينکه از کابينه کنار گذاشته شد اما مورد اقبال موکلان تهراني قرار گرفت و رقيب اصلي علي اکبر ناطق نوري براي رياست مجلس شد. و اگرچه رياست مجلس پنجم را به دست نياورد اما در هيبت رئيس فراکسيون اقليت در خارج کردن جريان اصلاح طلب از انزوا نقش کليدي ايفا کرد. مصطفي معين ديگر وزيري بود که بسان دو هم فکر ديگرش از همراهي با دولت بازماند. استعفا داد، رفت و به عنوان نماينده از اصفهان به مجلس راه يافت. اتفاق ديگري که در دولت هاشمي رخ داد مربوط به تاسيس حزب کارگزاران سازندگي است؛ زماني که وزراي دولت هاشمي به همراه فرزندان و تعدادي از معاونان هاشمي تصميم گرفتند يک حزب تاسيس کنند. بيانيه حزب که منتشر شد مقامات عالي نظام توصيه کردند که وزرا از اين حزب خارج شوند. آنها هم که تعدادشان به 11 نفر مي رسيد از حزب کنار رفتند.

دولت خاتمي؛ فشار و تسليم

کليت دولت خاتمي به اتهام سازگاري بر سر ارزش هاي انقلاب، همواره مورد هجوم رقبا قرار داشت. اما دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد به رياست عطاءالله مهاجراني و وزارت کشور به مديريت عبدالله نوري بيش از همه تحت فشار قرار گرفتند. عبدالله نوري به سختي راي اعتماد گرفت و 9 ماه بعد با استيضاح مجلس از مقام وزارت کنار گذاشته شد اما باز بسان دولت اول هاشمي از سوي شهروندان تهراني به عنوان نفر اول به شورا راه يافت. مهاجراني هم اگرچه با اتکا به توانمندي هاي فردي و عملکرد قابل دفاع در وزارت فرهنگ توانست راي اعتماد مجدد از مجلس بگيرد اما باز هم تحت فشار قرار گرفت و خاتمي از او خواست استعفايش را بنويسد. مهاجراني بسان خود خاتمي متن استعفايي در ده صفحه نوشت. خاتمي آن متن را برگرداند و استعفاي مهاجراني در يک پاراگراف خلاصه شد.

دولت احمدي نژاد؛ دولت اعتماد به نفس

يکشنبه شب گذشته محمود احمدي نژاد که رو در روي خبرنگار واحد مرکزي خبر قرار گرفت تا درباره وزير کشورش اظهارنظر کند، به مخالفانش در مجلس و احزاب حمله کرد تا کردان را مظلوم التهابات دو ماه گذشته به مردم معرفي کند. ماجراي کردان و جنس حمايت محمود احمدي نژاد از وي نشان دهنده اعتماد به نفس فوق العاده دولت در برابر مخالفان است.

اعتماد به نفسي که هزينه اش چندان ارزان نيست...
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
چرا احمدي نژاد نهاد پارلمان را زير سوال برد
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» احمدي نژاد در مواجهه با مخالفانش
» احمدي نژاد؛ نگفتم هاله نور
» آغاز فعاليت انتخاباتي حاميان احمدي نژاد
» نامه احمدي‌نژاد به اوباما نمايش تبليغاتي نيست
» معاون احمدي نژاد مجلس را متهم به سناريوسازي عليه دولت کرد

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اُرُدیست های سوئد :: رویدادها :: اقتصادی و اجتماعی-
پرش به: