من هرگز كرباسچي را نخواهم بخشيد او بلايي به سر تهران آورده است كه هويت آن را نابود كرده است من به ترافيك و درختكاري و تابلوهاي زيبا كاري ندارم به نظرم هويت ما بالاتر از همه اينهاست.
مجيد مجيدي» در گفتوگوي ويژه با فارس؛ سينماي ايران بايد پوسته عوض كند خبرگزاري فارس: كارگردان فيلم سينمايي «آواز گنجشكها» گفت: من پيش از اين در محافل سينمايي گفتهام كه سينماي ايران بايد پوسته عوض كند و رنگ ديگري را از خودش نشان دهد. بارها گفتهام و تأكيدم بر اين بود كه جشنوارهزده نشويم. «مجيد مجيدي» كارگردان فيلم سينمايي «آواز گنجشكها» كه اين روزها به اكران عمومي در داخل كشور در آمده، در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس اظهار داشت: دوران افول سينماي ايران شروع شده است. من پيش از اين در محافل سينمايي گفتهام كه سينماي ايران بايد پوسته عوض كند و رنگ ديگري را از خودش نشان دهد. بارها گفتهام و تأكيدم بر اين بود كه جشنوارهزده نشويم. وي ادامه داد: در دهه 90 سينماي ايران اقبال عمومي زيادي در جشنوارههاي جهاني داشت و از همان موقع به سرعت وارد بازارهاي جهاني شديم. من آن موقع اين ضرورت را احساس كردم كه حالا كه به اين مرحله رسيدهايم ميتوانيم از اين موج بگذريم و سينما را به بازار جهاني بزرگتري برسانيم. * سينماي ايران از موجهاي سينماي جهان پرش نكرد مجيد مجيدي اظهار داشت: در سالهاي 1996 تا 2000 سينماي ايران در اوج خود بود اين سينما به دليل ماركت و جشنواره اقبال زيادي داشت و هر فيلمي كه از ايران ميآمد مورد اقبال جشنوارهها قرار ميگرفت اما متاسفانه چون نتوانستيم سوار اين موج شويم و سياستي مشخص نداشتيم و مديريت كلان ما نتوانست اين امر را اداره كند و از طرفي خود سينماگران نيز خوب عمل نكردند،نتوانستيم از اين امكان پرش استفاده كنيم. وي افزود: خانه سينما نيز در اين زمينه بسيار منفعل عمل كرد. در حالي كه نطفه اين امر بايد در جايي مثل خانه سينما شكل بگيرد و خودمان در داخل آن را شكل بدهيم. كارگردان «آواز گنجشكها» تصريح كرد: البته مسائل ديگري بعد از 11 سپتامبر به لحاظ اقتصادي به وجود آمد و آن افت كردن كمپانيهاي بزرگ جهان بود كه برخيها ورشكست و خيليهاي ديگر تعطيل شدند. اين امر تأثير عجيبي در سينما داشت و باعث شد كه كمپانيها دست به عصا راه بروند. مثلا در كشور ژاپن چند كمپاني معتبر تعطيل شد و پس از آن مثلا فيلمهاي خود من «بيد مجنون» و همين «آواز گنجشكها» كه خيلي باب طبع ژاپنيها هم هست، امكان پخش در ژاپن را پيدا نكرد. مجيدي گفت: سينما با اين اوصاف بازار بسيار بدي پيدا كرد كه روز به روز هم بدتر ميشود. اگر ما استراتژي درستي نداشته باشيم، روزنههاي تك ستاره ما هم عنقريب بسته ميشود. * سينماي ما بايد مخاطب عام و خاص را توامان جذب كند كارگردان «بچههاي آسمان» به فارس گفت:فيلمهاي كه خود من ساختم باعث شد كه سينماي ايران در بازارهاي جهاني حضور پيدا كند. در آمريكا بيشترين فيلمي كه توانسته در سطح عمده يعني چيزي حدود 30 تا 35 سينما به نمايش در بيايد بچههاي آسمان، باران، بيد مجنون، رنگ خدا بوده و كمتر فيلمي را سراغ داشتهايم كه اينگونه باشد. وي افزود:فيلم «رنگ خدا» بالاي 2 ميليون دلار فروش داشته است و در آمريكا فيلمهاي من در ماركتينگ حضور داشته و كمپانيهاي بزرگي آنها را خريدهاند كه اين بيسابقه بوده يا كمپاني ميراماكس يا سوني پيكچر كه فيلمهاي من را خريدند كه اين نشان دهنده ظرفيتي بود كه اين فيلمها داشتند. مجيدي با بيان اين مطلب كه هر سينمايي دورهاي دارد ،افزود:ما بايد تلاش ميكرديم تا تغييراتي در سينما بدهيم. فيلمهاي ما بسيار شبيه شد و وجه جشنوارهزدگي باعث عدم رونق سينماي ما شد. ما بايد اين توفيق را دوباره پيدا كنيم و نبايد تنها به جشنوارهها اكتفا كرد بلكه بايد فيلمهايي ساخت كه ضمن اينكه مخاطب عام را جذب ميكنند در فكر جذب مخاطب خاص هم باشد. مجيد مجيدي در ادامه افزود: جشنواره جهاني را نميتوان پيشبيني كرد. آنها به دنبال مد و سليقه هستند و فيلمي كه نظر آنها را جلب كند. ما نبايد به جشنوارهها اطمينان كنيم. بلكه بايد به اين فكر كنيم كه چه فيلمي بسازيم كه جهانيتر شود. * فيلمي جهاني مي شود كه مختصات بومي و هويت ملي داشته باشد وي به بيان مختصات فيلمهاي جهاني پرداخت و گفت: از نظر من فيلمي كه مختصات بومي و هويت ملي كشور خودش را داشته باشد فيلمي جهاني است. شهيد مرتضي آويني اين بحث را به عنوان استراتژي مطرح كرد كه سينماي جهاني ريشه در هويت ملي دارد. در سينماهاي مختلف دنيا موج نو، نئورئاليسم يا حتي كارگردانهاي بزرگ دنيا به خاطر داشتن هويت مستقل در دنيا شناخته شدهاند. فيلمسازاني مثل كوروساوا، جان فورد يا فليني و فيلمسازان تاثيرگذار ديگر همه مبتني بر ريشههايشان فيلم ساختهاند و به نظرم اين مختصات اصلي سينماي جهاني است.