پایگاه اُرُدیست های سوئد

Swedish Orodists
 
الرئيسيةجستجوأحدث الصورثبت نامورود
< class="" height="25"> link

https://i.servimg.com/u/f30/20/32/02/33/orodis68.jpg

فلسفه اُرُدیسم چیست ؟ Orodism
زندگینامه فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ
بازتاب جهانی فلسفه اردیسم
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در تاجیکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مراکش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور برزیل
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیجریه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نائورو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لیبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلژیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سریلانکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فیلیپین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ژاپن
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اتیوپی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کرواسی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در جمهوری چک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در گینه استوایی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور صربستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور دانمارک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مالزی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اکوادور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قزاقستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هائیتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوراس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نپال
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تایلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایتالیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گرجستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در آفریفای جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلغارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کامرون
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کره جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نروژ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مکزیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اندونزی
بازتاب اُرُدیسم در جمهوری آذربایجان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور انگلیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور عراق
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در پورتوریکو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور غنا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اسپانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ترکیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور روسیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بنگلادش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوگاندا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بحرین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایسلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مقدونیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تونس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لتونی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور چین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور جیبوتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور الجزایر
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کانادا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پرو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در نیکاراگوئه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آرژانتین
بازتاب اُرُدیسم در بوسنی و هرزگوین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در قرقیزستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در ارمنستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گویان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در لوکزامبورگ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در مجارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
المواضيع الأخيرة
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آفریفای جنوبی The philosophy of Orodism in South Africa
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:20 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو The philosophy of Orodism in Congo
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:16 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا The philosophy of Orodism in Tanzania
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:14 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:13 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور The philosophy of Orodism in Singapore
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:11 am

كساني كه Online هستند
در مجموع 171 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 171 مهمان :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

هيچ كدام

بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 295 و در تاريخ الأربعاء أكتوبر 16, 2024 7:50 pm بوده است.
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
فرشته بیژنی
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
حمیده ناصری
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
admin
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
مهران عبدالهی
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
ستاره عباسی
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
Sarvenaz
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
فرهاد رمضانی
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
زیبا
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
پروانه منفرد
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 
سارا رستمیان
پرچم ایران Vote_rcapپرچم ایران Voting_bar1پرچم ایران Vote_lcap 

 

 پرچم ایران

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
نويسندهپيام
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:02 am

پرچم ایران Realflagfinal2
پرچم ايران قبل از سال 1357

پرچم ایران Iriflag
پرچم ايران بعد از سال 1357
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:03 am

پيشينه
نخستين
اشاره در تاريخ اساطير ايران به وجود پرچم، به قيام کاوه آهنگر عليه ظلم و
ستم آژي دهاک(ضحاک) بر ميگردد. در آن هنگام کاوه براي آن که مردم را عليه
ضحاک بشوراند، پيش بند چرمي خود را بر سر چوبي کرد و آن را بالا گرفت تا
مردم گرد او جمع شدند. سپس کاخ فرمانرواي خونخوار را در هم کوبيد و فريدون
را بر تخت شاهي نشانيد.

فريدون نيز پس از آنکه فرمان داد تا پاره چرم پيش بند
کاوه را با ديباهاي زرد و سرخ و بنفش آراستند و دُر و گوهر به آن افزودند،
آن را درفش شاهي خواند و بدين سان " درفش کاويان " پديد آمد. نخستين
رنگهاي پرچم ايران زرد و سرخ و بنفش بود، بدون آنکه نشانه اي ويژه بر روي
آن وجود داشته باشد. درفش کاويان صرفاً افسانه نبوده و به استناد تاريخ تا
پيش از حمله اعراب به ايران، بويژه در زمان ساسانيان و هخامنشيان پرچم ملي
و نظامي ايران را درفش کاويان مي گفتند، هر چند اين درفش کاوياني اساطيري
نبوده است.

محمدبن جرير طبري در کتاب تاريخ خود به نام الامم و
الملوک مينويسد: درفش کاويان از پوست پلنگ درست شده، به درازاي دوازده ارش
که اگر هر ارش را که فاصله بين نوک انگشتان دست تا بندگاه آرنج است 60
سانتي متر به حساب آوريم، تقريباٌ پنج متر عرض و هفت متر طول ميشود.
ابولحسن مسعودي در مروج اهب نيز به همين موضوع اشاره ميکند.

به روايت اکثر کتب تاريخي، درفش کاويان زمان ساسانيان
از پوست شير يا پلنگ ساخته شده بود، بدون آنکه نقش جانوري بر روي آن باشد.
هر پادشاهي که به قدرت مي رسيد تعدادي جواهر بر آن مي افزود. به هنگام
حملهٌ اعراب به ايران، در جنگي که در اطراف شهر نهاوند در گرفت درفش
کاويان به دست آنان افتاد و چون آن را همراه با فرش مشهور " بهارستان "
نزد عمربن خطاب خليفه مسلمانان، بردند وي از بسياري گوهرها، دُرها و
جواهراتي که به درفش آويخته شده بود دچار شگفتي شد و به نوشته فضل الله
حسيني قزويني در کتاب المعجم مينويسد: " امير المومنين سپس بفرمود تا آن
گوهرها را برداشتند و آن پوست را سوزانيدند ".

با فتح ايران به دست اعراب - مسلمان، ايرانيان تا
دويست سال هيچ درفش يا پرچمي نداشتند و تنها دو تن از قهرمانان ملي ايران
زمين، يعني ابومسلم خراساني و بابک خرم دين داراي پرچم بودند. ابومسلم
پرچمي يکسره سياه رنگ داشت و بابک سرخ رنگ به همين روي بود که طرفداران
اين دو را سياه جامگان و سرخ جامگان مي خواندند. از آنجائي که علماي اسلام
تصويرپردازي و نگارگري را حرام ميدانستند تا سالهاي مديد هيچ نقش و نگاري
از جانداران بر روي درفش ها تصوير نمي شد.


نخستين تصوير بر روي پرچم ايران
در سال 355 خورشيدي ( 976 ميلادي ) که غزنويان، با
شکست دادن سامانيان، زمام امور را در دست گرفتند، سلطان محمود غزنوي براي
نخستين بار دستور داد نقش يک ماه را بر روي پرچم خود که رنگ زمينه آن
يکسره سياه بود زردوزي کنند. سپس در سال 410 خورشيدي ( 1031 ميلادي )
سلطان مسعود غزنوي به انگيزه دلبستگي به شکار شير دستور داد نقش و نگار يک
شير جايگزين ماه شود و از آن پس هيچگاه تصوير شير از روي پرچم ملي ايران
برداشته نشد تا انقلاب ايران در سال (1979 ميلادي).
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:03 am

افزوده شدن نقش خورشيد بر پشت شير
در زمان خوارزمشاهيان يا سلجوقيان سکه هائي زده شد که
بر روي آن نقش خورشيد بر پشت آمده بود، رسمي که به سرعت در مورد پرچمها
نيز رعايت گرديد. در مورد علت استفاده از خورشيد دو ديدگاه وجود دارد، يکي
اينکه چون شير گذشته از نماد دلاوري و قدرت، نشانه ماه مرداد ( اسد ) هم
بوده و خورشيد در ماه مرداد در اوج بلندي و گرماي خود است، به اين ترتيب
همبستگي ميان خانه شير ( برج اسد ) با ميانهٌ تابستان نشان داده مي شود.
نظريه ديگر بر تاًثير آئين مهرپرستي و ميترائيسم در ايران دلالت دارد و
حکايت از آن دارد که به دليل تقدس خورشيد در اين آئين، ايرانيان کهن ترجيح
دادند خورشيد بر روي سکه ها و پرچم بر پشت شير قرار گيرد.

پرچم در دوران صفويان
در ميان شاهان سلسله صفويان که حدود 230 سال بر ايران
حاکم بودند تنها شاه اسماعيل اول و شاه طهماسب اول بر روي پرچم خود نقش
شير و خورشيد نداشتند. پرچم شاه اسماعيل يکسره سبز رنگ بود و بر بالاي آن
تصوير ماه قرار داشت. شاه طهماسب نيز چون خود زادهً ماه فروردين ( برج حمل
) بود دستور داد به جاي شير و خورشيد تصوير گوسفند ( نماد برج حمل ) را هم
بر روي پرچمها و هم بر سکه ها ترسيم کنند. پرچم ايران در بقيهً دوران
حاکميت صفويان سبز رنگ بود و شير و خورشيد را بر روي آن زردوزي مي کردند.
البته موقعيت و طرز قرارگرفتن شير در همهً اين پرچمها يکسان نبوده، شير گه
نشسته بوده، گاه نيمرخ و گاه رو به سوي بيننده. در بعضي موارد هم خورشيد
از شير جدا بوده و گاه چسبيده به آن. به استناد سياحت نامهً ژان شاردن
جهانگرد فرانسوي استفاده او بيرق هاي نوک تيز و باريک که بر روي آن آيه اي
از قرآن و تصوير شمشير دوسر علي يا شير خورشيد بوده، در دوران صفويان رسم
بوده است. به نظر مي آيد که پرچم ايران تا زمان قاجارها، مانند پرچم
اعراب، سه گوشه بوده نه چهارگوش.

پرچم در عهد نادرشاه افشار
نادر که مردي خود ساخته
بود توانست با کوششي عظيم ايران را از حکومت ملوک الطوايفي رها ساخته، بار
ديگر يکپارچه و متحد کند. سپاه او از سوي جنوب تا دهلي، از شمال تا خوارزم
و سمرقند و بخارا، و از غرب تا موصل و کرکوک و بغداد و از شرق تا مرز چين
پيش روي کرد. در همين دوره بود که تغييراتي در خور در پرچم ملي و نظامي
ايران بوجود آمد. درفش شاهي يا بيرق سلطنتي در دوران نادرشاه از ابريشم
سرخ و زرد ساخته مي شد و بر روي آن تصوير شير و خورشيد هم وجود داشت اما
درفش ملي ايرانيان در اين زمان سه رنگ سبز و سفيد و سرخ با شيري در حالت
نيمرخ و در حال راه رفتن داشته که خورشيدي نيمه بر آمده بر پشت آن بود و
در درون دايره خورشيد نوشته بود: " المک الله " سپاهيان نادر در تصويري که
از جنگ وي با محمد گورکاني، پادشاه هند، کشيده شده، بيرقي سه گوش با رنگ
سفيد در دست دارند که در گوشهً بالائي آن نواري سبز رنگ و در قسمت پائيتي
آن نواري سرخ دوخته شده است. شيري با دم برافراشته به صورت نيمرخ در حال
راه رفتن است و درون دايره خورشيد آن بازهم " المک الله " آمده است. بر
اين اساس ميتوان گفت پرچم سه رنگ عهد نادر مادر پرچم سه رنگ فعلي ايران
است. زيرا در اين زمان بود که براي نخستين بار اين سه رنگ بر روي پرچم هاي
نظامي و ملي آمد، هر چند هنوز پرچمها سه گوشه بودند.

دورهً قاجارها، پرچم چهار گوشه
در دوران آغامحمدخان قاجار، سر سلسلهً قاجاريان، چند
تغيير اساسي در شکل و رنگ پرچم داده شد، يکي اين که شکل آن براي نخستين
بار از سه گوشه به چهارگوشه تغيير يافت و دوم اين که آغامحمدخان به دليل
دشمني که با نادر داشت سه رنگ سبز و سفيد و سرخ پرچم نادري را برداشت و
تنها رنگ سرخ را روي پرچم گذارد. دايره سفيد رنگ بزرگي در ميان اين پرچم
بود که در آن تصوير شير و خورشيد به رسم معمول وجود داشت با اين تفاوت
بارز که براي نخستين بار شمشيري در دست شير قرار داده شده بود. در عهد
فتحعلي شاه قاجار، ايران داراي پرچمي دوگانه شد. يکي پرچمي يکسره سرخ با
شيري نشسته و خورشيد بر پشت که پرتوهاي آن سراسر آن را پوشانده بود. نکته
شگفتي آور اين که شير پرچم زمان صلح شمشير بدست داشت در حالي که در پرچم
عهد جنگ چنين نبود. در زمان فتحعلي شاه بود که استفاده از پرچم سفيد رنگ
براي مقاصد ديپلماتيک و سياسي مرسوم شد. در تصويري که يک نقاش روس از ورود
سفير ايران " ابوالحسن خان شيرازي " به دربار تزار روس کشيده، پرچمي سفيد
رنگ منقوش به شير و خورشيد و شمشير، پيشاپيش سفير در حرکت است. سالها بعد،
اميرکبير از اين ويژگي پرچم هاي سه گانهً دورهً فتحعلي شاه استفاده کرد و
طرح پرچم امروزي را ريخت. براي نخستين بار در زمان محمدشاه قاجار ( جانشين
فتحعلي شاه ) تاجي بر بالاي خورشيد قرار داده شد. در اين دوره هم دو درفش
يا پرچم به کار مي رفته است که بر روي يکي شمشير دو سر حضرت علي و بر
ديگري شير و خورشيد قرار داشت که پرچم اول درفش شاهي و دومي درفش ملي و
نظامي بود.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:03 am

اميرکبير و پرچم ايران
ميرزا تقي خان
اميرکبير، بزرگمرد تاريخ ايران، دلبستگي ويژه اي به نادرشاه داشت و به
همين سبب بود که پيوسته به ناصرالدين شاه توصيه مي کرد شرح زندگي نادر را
بخواند. اميرکبير همان رنگ هاي پرچم نادر را پذيرفت، اما دستور داد شکل
پرچم مستطيل باشد ( بر خلاف شکل سه گوشه در عهد نادرشاه ) و سراسر زمينهً
پرچم سفيد، با يک نوار سبز به عرض تقريبي 10 سانتي متر در گوشه بالائي و
نواري سرخ رنگ به همان اندازه در قسمت پائين پرچم دوخته شود و نشان شير و
خورشيد و شمشير در ميانه پرچم قرار گيرد، بدون آنکه تاجي بر بالاي خورشيد
گذاشته شود. بدين ترتيب پرچم ايران تقريباٌ به شکل و فرم پرچم امروزي
ايران درآمد.

انقلاب مشروطيت و پرچم ايران
با پيروزي جنبش مشروطه خواهي در ايران
و گردن نهادن مظفرالدين شاه به تشکيل مجلس، نمايندگان مردم در مجلس هاي
اول و دوم به کار تدوين قانون اساسي و متمم آن مي پردازند. در اصل پنجم
متمم قانون اساسي آمده بود: " الوان رسمي بيرق ايران، سبز و سفيد و سرخ و
علامت شير و خورشيد است"، کاملا مشخص است که نمايندگان در تصويب اين اصل
شتابزده بوده اند. زيرا اشاره اي به ترتيب قرار گرفتن رنگها، افقي يا
عمودي بودن آنها، و اين که شير و خورشيد بر کدام يک از رنگها قرار گيرد به
ميان نيامده بود. همچنين دربارهً وجود يا عدم وجود شمشير يا جهت روي شير
ذکري نشده بود. به نظر مي رسد بخشي از عجلهً نمايندگان به دليل وجود شماري
روحاني در مجلس بوده که استفاده از تصوير را حرام مي دانستند. نمايندگان
نوانديش در توجيه رنگهاي به کار رفته در پرچم به استدلالات ديني متوسل
شدند، بدين ترتيب که مي گفتند رنگ سبز، رنگ دلخواه پيامبر اسلام و رنگ اين
دين است، بنابراين پيشنهاد مي شود رنگ سبز در بالاي پرچم ملي ايران قرار
گيرد. در مورد رنگ سفيد نيز به اين حقيقت تاريخي استناد شد که رنگ سفيد
رنگ مورد علاقهً زرتشتيان است، اقليت ديني که هزاران سال در ايران به صلح
و صفا زندگي کرده اند و اين که سفيد نماد صلح، آشتي و پاکدامني است و لازم
است در زير رنگ سبز قرار گيرد. در مورد رنگ سرخ نيز با اشاره به ارزش خون
شهيد در اسلام، بويژه امام حسين و جان باختگان انقلاب مشروطيت به ضرورت
پاسداشت خون شهيدان اشاره گرديد. وقتي نمايندگان روحاني با اين استدلالات
مجباب شده بودند و زمينه مساعد شده بود، نوانديشان حاضر در مجلس سخن را به
موضوع نشان شير و خورشيد کشاندند و اين موضوع را اين گونه توجيه کردند که
انقلاب مشروطيت در مرداد (سال 1285 هجري شمسي 1906 ميلادي) به پيروزي رسيد
يعني در برج اسد(شير). از سوي ديگر چون اکثر ايرانيان مسلمان شيعه و پيرو
علي هستند و اسدالله از القاب حضرت علي است، بنابراين شير هم نشانهً مرداد
است و هم نشانهً امام اول شيعيان در مورد خورشيد نيز چون انقلاب مشروطه در
ميانهً ماه مرداد به پيروزي رسيد و خورشيد در اين ايام در اوج نيرومندي و
گرماي خود است پيشنهاد مي کنيم خورشيد را نيز بر پشت شير سوار کنيم که اين
شير و خورشيد هم نشانهً علي باشد هم نشانهً ماه مرداد و هم نشانهً چهاردهم
مرداد يعني روز پيروزي مشروطه خواهان و البته وقتي شير را نشانهً پيشواي
امام اول بدانيم لازم است شمشير ذوالفقار را نيز بدستش بدهيم. بدين ترتيب
براي اولين بار پرچم ملي ايران به طور رسمي در قانون اساسي به عنوان نماد
استقلال و حاکميت ملي مطرح شد. در سال 1336 منوچهر اقبال، نخست وزير وقت
به پيشنهاد هياًتي از نمايندگان وزارت خانه هاي خارجه، آموزش و پرورش و
جنگ طي بخش نامه اي ابعاد و جزئيات ديگر پرچم را مشخص کرد. بخش نامهً
ديگري در سال 1337 در مورد تناسب طول و عرض پرچم صادر شد و طي آن مقرر
گرديد طول پرچم اندکي بيش از يک برابر و نيم عرضس باشد.

پرچم بعد از انقلاب

در اصل هجدهم قانون
اساسي جمهوري اسلامي ايران مصوب سال 1358 (1979 ميلادي) در مورد پرچم گفته
شده است که پرچم جمهوري اسلامي از سه رنگ سبز، سفيد و سرخ تشکيل مي شود و
نشانهً جمهوري اسلامي (تشکيل شده با حروف الله اکبر) در وسط آن قرار دارد.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
admin
مدیر ارشد انجمن
مدیر ارشد انجمن
admin


تعداد پستها : 1473
سن : 61
آدرس : Swedish Orodists
از ایشان سپاسگزاری شده : 4
امتیاز : 59499
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:06 am

سپاس از آغازگر تاپیک
نخست بد نیست که واژه نادرست پرچم را از زبانمان بزداییم، دویم درفش را بشناسیم
و اینکه درفش شیرو خورشید رایج مربوط به دوران قاجار است و شمشیر کج آن شیر شمشیر تازیان است ، که شیر دردست دارد من به شخصه با درفش شیر و خورشید قاجاری که در زیر خواهم آورد مخالفم ، این نماد شیر و خورشید جعلی است

پرچم ایران D-01

اما این شیر و خورشید درفش ایرانی است و بسیار با قدمت و با ارج است دقت کنید نکته در همین تفاوتهاست.


پرچم ایران Sunlion

این درفش را منسوب به دوران ساسانی دانسته اد ، من این درفش را نشان ایران میدانم و درفش کاویان !
باقی همگی فریبند و دروغ
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
https://swedish-orodists.forumfa.net
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:07 am

پرچم ایران 300px-Frouharflag
پرچم ایران Magnify-clip
قسمتی از یکی از دیوارهای کاخ‌های هخامنشی در شوش؛ این دیوار هم اکنون در موزه لوور موجود است.



درفش کاویانی

نخستین اشاره در تاریخ اساطیر ایران به وجود پرچم، به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم آژی‌دهاک (ضحاک)
برمی‌گردد. در آن هنگام، کاوه برای آن که مردم را علیه ضحاک بشوراند،
پیش‌بند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع
شوند. سپس کاخ فرمانروای خونخوار را در هم کوبید و فریدون را بر تخت شاهی
نشانید. فریدون
نیز پس از آنکه فرمان داد تا پاره چرم پیش‌بند کاوه را با دیباهای زرد و
سرخ و بنفش آراستند و در و گوهر به آن افزودند، آن را درفش شاهی خواند و
بدین سان درفش کاویانی
پدید آمد. نخستین رنگ‌های پرچم ایران زرد و سرخ و بنفش بود، بدون آنکه
نشانه‌ای ویژه بر روی آن وجود داشته باشد. درفش کاویان صرفاً افسانه نبوده
و به استناد تاریخ تا پیش از حمله تازیان به ایران، به ویژه در زمان ساسانیان و هخامنشیان، پرچم ملی و نظامی ایران را درفش کاویان می‌گفتند؛
محمدبن جریر طبری
در کتاب تاریخ خود به نام الامم و الملوک می‌نویسد: درفش کاویان از پوست
پلنگ درست شده، به درازای دوازده ارش که اگر هر ارش را که فاصله بین نوک
انگشتان دست تا بندگاه آرنج است، ۶۰ سانتی متر به حساب آوریم، تقریباً پنج
متر عرض و هفت متر طول می‌شود. ابوالحسن مسعودی نیز در مروج اهب به همین
موضوع اشاره می‌کند.
به روایت بیشتر کتاب‌های تاریخی، درفش کاویان زمان ساسانیان از پوست شیر
یا پلنگ ساخته شده بود، بدون آنکه نقش جانوری بر روی آن باشد. هر پادشاهی
که به قدرت می‌رسید، تعدادی جواهر بر آن می‌افزود. به هنگام حمله اعراب به
ایران، در جنگی که در اطراف شهر نهاوند درگرفت، درفش کاویان به دست آنان
افتاد و چون آن را همراه با فرش مشهور «بهارستان» نزد عمر بن خطاب، خلیفه
مسلمانان، بردند، وی از بسیاری گوهرها، درها و جواهراتی که به درفش آویخته
شده بود، دچار شگفتی شد و به نوشته فضل الله حسینی قزوینی در کتاب المعجم:
«… سپس بفرمود تا آن گوهرها را برداشتند و آن پوست را سوزانیدند.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:08 am

پرچم ایران پس از تازش تازیان

پرچم ایران Ahuraflag
پرچم ایران Magnify-clip

ترتیب سه رنگ سبز، سفید و سرخ در نمادهای ایران باستان


پس از تازش تازیان به ایران، ایرانیان تا ۲۰۰ سال هیچ درفش یا پرچمی نداشتند و تنها دو نفر از قهرمانان ملی ایران زمین، یعنی ابومسلم خراسانی و بابک خرمدین،
دارای پرچم بودند. ابومسلم پرچمی یک سره سیاه رنگ داشت و بابک سرخ‌ رنگ،
به همین روی بود که طرفداران این دو را سیاه‌جامگان و سرخ‌جامگان
می‌خواندند. از آنجایی که علمای اسلام تصویرپردازی و نگارگری را حرام
می‌دانستند تا سال‌های مدید هیچ نقش و نگاری از جانداران بر روی درفش‌ها
تصویر نمی‌شد.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:08 am

نخستین تصویر بر روی پرچم ایران
در سال ۳۵۵ خورشیدی (۹۷۶ میلادی) که غزنویان، با شکست دادن سامانیان، زمام
امور را در دست گرفتند، سلطان محمود غزنوی برای نخستین بار دستور داد نقش
یک ماه را بر روی پرچم خود که رنگ زمینه آن یک‌سره سیاه بود، زردوزی کنند.
سپس در سال ۴۱۰ خورشیدی (۱۰۳۱ میلادی) سلطان مسعود غزنوی به انگیزه
دلبستگی به شکار شیر دستور داد نقش و نگار یک شیر جایگزین ماه شود و از آن
پس هیچگاه تصویر شیر از روی پرچم ملی ایران برداشته نشد؛ تا انقلاب اسلامی
در سال (۱۹۷۹ میلادی).
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
ستاره عباسی
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
مدیر ارشد ( فرهنگ و هنر )
ستاره عباسی


تعداد پستها : 1304
سن : 39
آدرس : Aalborg University . Denmark
از ایشان سپاسگزاری شده : 325
امتیاز : 64011
Registration date : 2008-10-23

پرچم ایران Empty
پستعنوان: رد: پرچم ایران   پرچم ایران Emptyالإثنين نوفمبر 03, 2008 2:09 am

لفظ واژه پرچم از قرن پنجم و ششم هجری وارد ایران شده است که در نوشته های پیش از این قرن نامی از پرچم نمیبینیم ، در شاهنامه و داستان ویس و رامین گرشاسبنامه اسدی طوسی و در تاریخ بلعمی "پرچم"دیده نشده است
این نکته را هم در نظر داشته باشید چنانچه پرچم در قرن چهارم وارد زبان
فارسی شده بود به معنی "علم" بود بیشک در شاهنامه بکار برده میشد.و در نثر
و نظم نوشته ها پرچم به چم " ریشه ، منگله ، گیسو ، طره ، کاکل گرفته شده است.در فرهنگ جهانگیری که در سال 1017 هجری نوشته شده گوید:
"پرچم دو معنی دارد اول دم نوعی از گاوان
کوهی که در کوههاییکه مابین ممالک خطا و هندوستان واقع است بهم رسد و آنرا
بر سر چوب و علم و گردن اسب بندند و دوم کاکل را نیز خوانند"

و ترکان در هر جا که دسترسی به موی غژغاو(گاو تبتی)
نداشتند بجای آن از موی دم اسب ، توغ خود را ساختند . توغ یا توق مانند
پرچم ریشه و طره بوده که بر سر علم و نیزه و کلاه خود میبستند و این
نمودار پایه و یا درجه آنان بود.
در زبان عربی پرچم را با بیرق یکی دانسته اند.
اما درفش را چنانکه خواهیم دید در شاهنامه فردوسی در داستان رفت فریدون به جنگ با ضحاک است که :

فریدون کمر بست و اندر کشید
نکرد آن سخن را بدیشان پدید
براند و بدش کاوه پیش سیاه
برافراز راند او از آن جایگاه
برافراشته کاویانی درفش
همایون همان خسروانی درفش

چنانکه از مغز این بیت نشان داده شده است ، درفش به معنای نشانه ای که بر علیه ظلم(ضحاک)ساخته شده است چرا که در مصرع آخر میگوید:

همایون همان خسروانی درفش
البته درفش در رساله جهانگشای جوینی میاید:
درفش را نیزه ای است که بر سر آن چرمی بیاویخته و آنرا جز از برای ظالمان حجتی نیست

اینجا هم همان منظور شاهنامه و مصرع یاد شده است (درفش کاویانی=درفش خسروانی)،
و این بود که فرق درفش و پرچم را که تا به اکنون کم و حتی اشاره ای هم
نشده بود را گفتم .تلاشم این بود که ساده و مستند باز گو کنم امیدوارم
مورد پسند دوستان قرار گرفته باشد.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
پرچم ایران
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اُرُدیست های سوئد :: دانش همگانی :: ميهن شناسي- جهانشناسي - گردشگري-
پرش به: