پایگاه اُرُدیست های سوئد

Swedish Orodists
 
الرئيسيةجستجوأحدث الصورثبت نامورود
< class="" height="25"> link

https://i.servimg.com/u/f30/20/32/02/33/orodis68.jpg

فلسفه اُرُدیسم چیست ؟ Orodism
زندگینامه فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ
بازتاب جهانی فلسفه اردیسم
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در تاجیکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مراکش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور برزیل
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیجریه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نائورو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لیبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلژیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سریلانکا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فیلیپین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ژاپن
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اتیوپی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کرواسی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در جمهوری چک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در گینه استوایی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور صربستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور دانمارک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مالزی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اکوادور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قزاقستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هائیتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوراس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نپال
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تایلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایتالیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گرجستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در آفریفای جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بلغارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کامرون
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کره جنوبی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نروژ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مکزیک
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اندونزی
بازتاب اُرُدیسم در جمهوری آذربایجان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور انگلیس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور عراق
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در پورتوریکو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور غنا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اسپانیا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ترکیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور روسیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بنگلادش
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوگاندا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بحرین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایسلند
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مقدونیه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تونس
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لتونی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور چین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور جیبوتی
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور الجزایر
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کانادا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پرو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در نیکاراگوئه
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آرژانتین
بازتاب اُرُدیسم در بوسنی و هرزگوین
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در قرقیزستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در ارمنستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گویان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در لوکزامبورگ
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در مجارستان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
المواضيع الأخيرة
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آفریفای جنوبی The philosophy of Orodism in South Africa
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:20 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کنگو The philosophy of Orodism in Congo
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:16 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تانزانیا The philosophy of Orodism in Tanzania
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:14 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:13 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سنگاپور The philosophy of Orodism in Singapore
من طرف الأحد فبراير 27, 2022 9:11 am

كساني كه Online هستند
در مجموع 197 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 197 مهمان

هيچ كدام

بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 237 و در تاريخ السبت مارس 06, 2010 6:21 pm بوده است.
ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
فرشته بیژنی
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
حمیده ناصری
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
admin
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
مهران عبدالهی
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
ستاره عباسی
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
Sarvenaz
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
فرهاد رمضانی
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
زیبا
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
پروانه منفرد
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 
سارا رستمیان
مركبي به نام نماز شب Vote_rcapمركبي به نام نماز شب Voting_bar1مركبي به نام نماز شب Vote_lcap 

 

 مركبي به نام نماز شب

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
سارا رستمیان
ORODIST ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
ORODIST ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
سارا رستمیان


تعداد پستها : 987
سن : 25
از ایشان سپاسگزاری شده : 95
امتیاز : 62706
Registration date : 2008-10-24

مركبي به نام نماز شب Empty
پستعنوان: مركبي به نام نماز شب   مركبي به نام نماز شب Emptyالخميس أكتوبر 30, 2008 2:43 am

عرض شد كه هر مسافري مي كوشد نزديكترين راه را انتخاب بكند تا زودتر به مقصد برسد؛ اين يك اصل است، خواسته همه ما اين است. آنهائي كه باور كردند انسان مسافر است و با مردن از بين نمي رود و ... پوسيدن نيست، بلكه از پوست به در آمدن است؛ ... ماندن در طبيعت نيست، بلكه هجرت از طبيعت است؛ در صدد راه حل اند كه حالا كه من مسافرم، نزديك ترين راهم به مقصد چيست! و گفتيم كه دو راه دارد براي رسيدن به قرب الهي؛ راه بالا و راه پائين؛ اگر كسي مهمان خدا شد، آن راه بالا را طي كرده است و اگر ميزبان خدا شد، راه پائين را طي كرده است. نزديك ترين راه لقاي خدا براي اغلب مردم هم همان «قلب شكسته» است؛ انا عند المنكسره قلوبهم...
براي اين موضوع هم يك شواهدي هست؛ يك وقت كسي قلب شكسته دارد، به در و ديوار عالم بد مي گويد. اين نمي داند يك فرصت خوبي براي مناجات را دارد از دست مي دهد! آخر اين دهن كجي و بد دهني چه مشكلي را حل مي كند؟ انتقاد كردن چيز بسيار خوبي است، امّا حالا بد گفتن و عصباني شدن مشكلي را حل نمي كند. اما يك وظيفه ديگري هم ما داريم؛ با آن كسي كه تمام گره ها به دست او حل مي شود، با او هم بالأخره يك درد دل بايد بكنيم يا نكنيم؟
اينهائي كه كار به دست آنها نيست؛ نسبت به اينها گاهي آدم اعتراض مي كند، بد مي گويد، فرياد مي زند، نعره مي كشد؛ كاري هم دست اينها نيست! حالا يا مي كنند، يا نمي كنند. امّا آن كه كار به دست اوست، با او هم بايد يك حرفي داشته باشيم يا نداشته باشيم؟! حق خواهي، قيام، مبارزه كردن، ظلم ستيزي، اينها همه اش درست است. امّا انساني كه دلش شكست، تمام كارهايش، برنامه هايش همين است؛ يا يك شب زنده داري، يك مناجاتي، يك سجده اي!
قلب اگر شكست، انسان از همه جا نا اميد است. اعتراضاتش را هم مي كند، مبارزه اش هم مي كند، ظلم ستيزي هم مي كند، فرياد هم مي زند، داد هم مي كشد؛ اينها همه درست اما كار به دست كيست؟ يك مثالي بعضي از اديبان معرفت پرور ما دارند. مي گويند: گاهي ممكن است انسان مدّتها زحمت بكشد، اين گره هاي كور كيسه ها را باز كند. اگر با دست باز نشد، با دندان اين گره را باز مي كند. خب باز كرديد، اين كيسه خالي است! شما مشكل تان حل نمي شود... مثل يك دانشجو يا طلبه اي كه شب تحصيل تمام تلاش و كوشش اش اين است كه اين جدول ها را حل كند. خب جدول را حل كردي، اين كه علم نيست! اين كه درس نشد! اين گره را باز كرديد، ولي كيسه خالي است؛ يك گره ديگر را باز كنيد كه پر است... بنابراين اين فرصت يك فرصت زرّيني است براي ما كه اگر يك وقتي قلب ما شكست، اين نزديك ترين راه است. وگرنه راههاي عادي را ما به طور عادي طي مي كنيم؛ نماز مي خوانيم، روزه مي گيريم، واجب ها را انجام مي دهيم، مستحبّات هم ن شآء الله انجام مي دهيم، محرّمات را هم ترك مي كنيم؛ همه اينها اثر دارد؛ انسان در دنيا آبرومند است، در آخرت سعادتمند است، امّا آن مقام والا و بالا كه انسان يا مهمان خدا بشود، يا ميزبان او، با اين سير و سلوك حل نمي شود؛ آن با جذبه حل مي شود، با كشش حل مي شود، با بردن حل مي شود؛ نه با رفتن! حالا با اين پا چه قدر ما مي توانيم برويم؟ فاصله هم كه محدود نيست. هر اندازه رفتيم، ما را ن شآء الله مي پذيرند؛ آن هم حرفي در آن نيست. امّا اگر كسي طمع مقام بالاتر دارد؛ با رفتن حاصل نمي شود، با بردن حاصل مي شود. چه كسي را مي برند؛ يا انسان خيلي اوج بگيرد، به مقام دني فتدلّي برسد، يا ع ند مليك مقتد ر برسد كه از آن به بعد بگويند: ا رج عي لي ربّ ك (1)، از آن به بعد ببرند؛ يا نه! اينقدر فروتن و خاضع باشد كه لطف و رحمت الهي پيش او تنزّل كند، بفرمايد: أنا ع ند المنكس ره قلوبهم. اگر دلي شكست، اين است.
اين كه مي گويند: امّن يجيب المضطر (2)، همين است. نه يعني وقتي مضطر شدي، امّن يجيب بخوان! ما هر وقت مشكلي داريم، امّن يجيب مي خوانيم. معناي آيه كه اين نيست! معناي آيه اين است كه وقتي مضطر شدي، بگو: يا الله، جواب مي گيري. براي اينكه مضطر را او جواب مي دهد. كسي كه همه راهها به روي او بسته شد، او جواب مي دهد. نه اينكه وقتي مضطر شدي، بگو امّن يجيب المضطر! البتّه گفتن او ثواب دارد، بي اثر هم نيست امّا وقتي مضطر شدي، بگو: يا الله! چون آدم وقتي مضطر شد، موحّد خوبي هم مي شود! چون براي او ثابت مي شود كه از هيچ كسي كار ساخته نيست.
از بيان نوراني امام حسن عسكري (ع) رسيده است كه: نّ الوصول لي الله سفأ لا يدرك لا ب امت طاء اللّ يل (3). يعني مهمان خدا شدن يك سفري است كه بدون مركب نمي شود. انسان پياده آنقدر نمي تواند اين راه را طي كند كه به مقصد برسد. اين راه طولاني مركب مقتدري مي خواهد. مركب كسي كه بخواهد به لقاي خدا برسد، « نماز شب » است.
« ا متطاء » يعني مطيه گيري؛ مطيه يعني مركب راهوار. با پياده روي، انسان خسته مي شود و مي ماند. ولي سواره رفتن آسان است، آن هم مركبي كه به انسان عطا مي كنند. و اگر اوصاف ديگري، اهداف ديگري، كمالات ديگري براي مقرّبان ذكر شده است كه كنت سمعه، كنت بصره (4) و مانند آن، همه محصول قرب است. اگر كسي مهمان خدا بشود، آن مقامات را پيدا مي كند. اگر ميزبان خداي سبحان بشود هم بعيد نيست كه اين مقامات را پيدا كند. ما مي خواهيم در حد هستي مان از لطف الهي طرفي ببنديم.
اين بيان نوراني امير المؤمنين (ع) كه به كميل فرمود: نّ هذ ه القلوب اوع يه فخ يرها اوعاها (5)، »اين دلها ظروف معارف است؛ بهترين دل آن قلبي است كه ظرفيّتش بيشتر باشد...» براي اين است كه كالاي بيشتري مي خواهد در اين ظرف جا بگيرد. كالاي بيشتر، همان خداي سبحان است كه وس ع كرسيّه السّموات و الأرض (6). اگر كسي بخواهد معرفت خداي را در دل جاي بدهد، محبّت كسي را در دل جاي بدهد كه رحمت ي وس عت كلّ ش يء (7)، بايد قلبي عرشي داشته باشد: وس ع كرسيّه السّموات و الأرض، اين است كه گفته شد: قلب المؤم ن عرش الرّحمن (8). چنين انساني مي تواند به اندازه هستي خود از لطف ويژه الهي برخوردار باشد.
¤ سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته)
در درس اخلاق ؛ قم ـ ارديبهشت 1384
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) فجر . 28
(2) نمل . 62
(3) بحار الأنوار . ج75 . ص380
(4) الكافي . ج 2 . ص352
(5) نهج البلاغه . خطبه 147
(6) بقره . 255
(7) اعراف . 156
(8) بحار الأنوار . ج55 . ص39
¤ خوان حكمت دوشنبه و پنجشنبه هر هفته منتشر مي شود.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
مركبي به نام نماز شب
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
پایگاه اُرُدیست های سوئد :: رویدادها :: اقتصادی و اجتماعی-
پرش به: