وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: دولت برای رشد نقدینگی مسکن آمادگی ندارد لذا چارهای جز تجهیز منابع از طریق بخش خصوصی نداریم.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس ...ی امروز در مراسم معارفه خود که با حضور معاون اول رییسجمهور در این وزارت راه و شهرسازی برگزار شده بود، اظهار کرد: عدالت یکی از موضوعات مهمی است که در دستور کارهای مهم خود قرار دادهام البته شاید این بحث کمی ذهنی و انتزاعی به نظر برسد اما به اعتقاد من اگر حاکمیتی به عدالت توجه نکند جز زوال سرانجامی نخواهد داشت و با خودم عهد کردم که تا جایی که متوجه میشوم از مسیر عدالت خارج نشوم.
وی با بیان اینکه باید توسعه را براساس توسعه متوازن سرزمین ایران اجرایی کنیم، گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم توسعه زیربناها، مدیریت و ساماندهی کسب و کار مهندسی، حمل و نقل و حرفه ساختمان و مسکن است و توسعه در تمام خطوط حمل و نقلی باید مورد توجه قرار گیرد.
...ی با بیان اینکه باید چانهزنیهای خودمان را در مجلس در رابطه با وضعیت بودجهای داشته باشیم و درنهایت به دنبال مدل پایدار برای تامین منابع مالی باشیم، تاکید کرد: اولین بحث آن بازنگری رابطه دولت و جامعه است؛ بعد از انقلاب حجم سرمایهگذاریهای زیادی در کشور صورت گرفت اما نیاز داریم با بازنگری درمحیط کسب وکار و حمل و نقل به راهکارهایی برسیم که کارآیی سرمایهگذاریها افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه میزان بهره وری از مجموعه زیرساختهای موجود بسیار ناچیز است، گفت: از امکانات و زیرساختهای موجود نیز بهرهوری لازم صورت نمیگیرد و علیرغم اینکه امکانات خوبی در بندر شهید رجایی داریم به طور شایسته از آن استفاده نمیشود؛ به عنوان مثال راه آهنی که از این بندرعباس تا آلماتی داریم بار بسیار کمی در این مسیر حمل میشود که این موضوع جای بحث و بررسی دارد و باید با کمک متخصصان و کارشناسان اقدامات لازم را برای استفاده از همه ظرفیتهای موجود را انجام دهیم و سوگند یاد کنیم که نظام حرفهای ایران را در صدر استانداردهای بین المللی تحقق بخشیم و من نیز قول میدهم که تمام امکانات لازم را از سوی دولت فراهم کنم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اعتقاد ندارم در سطوح مختلف بخش خصوصی باید از بخش دولتی برای انجام کارهای خود اجازه بگیرد گفت: زمانی که نفع عمومی و منفعت جامعه وجود دارد نباید ترجیح مدیران برای انجام کارها در اولویت قرار داده شود و همیشه باید به منفعت عمومی جامعه توجه شود و یک رابطه منصفانه و منطقی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود.
...ی در ادامه به حوزه زیرساخت اشاره و اظهار کرد: جلساتی دراین زمینه داشتم و حدود 120 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پایان رساندن پروژهها نیاز است اما این مبلغ زیادی است که تنها راهکار آن اولویتبندی پروژهها و توجه به منابع پایدار و توسعه آنها است.
وی به این موضوع تاکید کرد که اساسا به تصمیمات لحظهای مدیران ایمان ندارم و تصمیمات باید پایدار بوده و ثبات داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید ابزارهای مالی جدیدی ایجاد کنیم، گفت: سهم صنعت حمل و نقل از بازار سرمایه بسیار ناچیز و در حد صفر است بنابراین باید این سهم ارتقا یابد و سهم صنعت ساختمان بهتر از حوزه حمل ونقل است اما به طور کلی باید به این بخشها توجه شده و انواع ابزارهای مالی وارد حوزه حمل ونقل شوند.
...ی با بیان اینکه باید ستادهای تنظیم مقررات در بخش حمل و نقل ریلی و هوایی ایجاد شود، گفت: وقتی رگولاتوریها در این بخشها ایجاد نمیشوند دولت مرتبا مقررات جدیدی وضع کرده و دخالت میکند که محیط سرمایهگذاری پر ریسک و تمایل به سرمایهگذاری کم میشود.
وی به بحث مسکن اشاره و تاکید کرد: بدون پسانداز و تجهیز منابع توسط سپرده گذاران توسعه پایدار در حوزه مسکن محقق نمیشود و باید به بحث پس انداز در این زمینه توجه و راهکارهایی ارائه شود و در این زمینه دولت یازدهم اعلام کرده که آمادگی برای رشد نقدینگی ندارد و مجلس نیز رشد نقدینگی را متوقف کرده است بنابراین چارهای جز تجهیز منابع از طریق بخش خصوصی نداریم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مسکن مهر و با بیان اینکه بارها نیز در رسانهها نقدهایی به این موضوع داشتم گفت: در این زمینه مبلغ 50 هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی به بانک مسکن تزریق شد اما به اعتقاد من اگر چنانچه رییس جمهور با این موضوع موافق باشند آن را ادامه میدهیم ولی معتقدم تزریق چنین پولی امکانپذیر نیست ولی این موضوع به معنای متوقف کردن مسکن مهر نیست چون سرنوشت بیش از 10 میلیون به این موضوع پیوند خورده است.
وی افزود: در جهت تصحیح مسیر اقدام میکنیم و به صراحت اعلام می کنم هیچ تغییر سیاستی نسبت به پروژههای ایجاد شده ندارم اما در جهت تجدیدنظر کلی برای توسعه و تجهیز منابع پایدار گام خواهیم برداشت.
...ی ادامه داد: من به بانک مسکن به عنوان بانک تجهیزکننده منابع نگاه میکنم و معتقدم فرصت ارائه تسهیلات مسکن را میتوان برای بقیه بانکها نیز فراهم کرد و این یکی از سیاستهاست.
وی با بیان اینکه بهسازی بافتهای فرسوده از دیگر سیاستهای اصلی من است گفت: شفاف سازی مقررات شهری، بحث تراکم و حقوق شهروندان از دیگر موضوعاتی است که به آن توجه خواهم کرد چون به اعتقاد من اساسا شهروندان حق دارند به تمام اطلاعاتی که ما تولید میکنیم دسترسی داشته باشند.
وزیر راه وشهرسازی گفت: به دنبال آن هستیم که پروژههایی تعریف کنیم تا مبنای اقتصادی داشته باشد بنابراین تمام پروژهها را با این معیار تجدیدنظر و تلاش میکنیم هیچ پروژهای خارج از رقابت وارد نشود.
وی تاکید کرد: به دنبال مبارزه با فساد در بخش راه و مسکن هستم.