سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی با تاکید بر «فنی» بودن موضوع توقیف یک نفتکش هندی توسط ایران اعلام کرد که مقامات دو طرف برای حل این موضوع مطابق حقوق بینالمللی در حال تعامل با یکدیگرند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه از دهلی گزارش داد: دهلی و تهران روز شنبه در جهت حل مشاجره بر سر توقیف یک نفتکش هندی توسط گارد دریایی ایران به دلیل آلوده کردن آب دریا در خلیج فارس تلاش کردند.
نفتکش ام تی دش شانتی که تحت مالکیت دولت هند قرار دارد؛ روز سهشنبه در مسیر بازگشت از عراق به هند بود که توسط مقامات ایرانی متوقف شده و به بندرعباس منتقل شد.
یک مقام وزارت امور خارجه هند به خبرگزاری فرانسه گفت: ما با ایران از طریق کانالهای دیپلماتیک در دهلی و تهران برای حل این مساله کار میکنیم.
این خبرگزاری در تلاش برای ارتباط دادن توقیف این نفتکش که ایران علتش را آلودهسازی محیط دریا اعلام کرده است به موضوع تحریمهای ایران افزود: این حادثه زمانی رخ داده است که هند، چهارمین وارد کنده بزرگ نفت جهان، واردات نفت خام از ایران را در پی تحریم آمریکا و اروپا که انتقال نفت از جمهوری اسلامی را دشوار کرده، به اندازه چشمگیری کاهش داده است. گزارشهای رسانهیی محلی هند عنوان میکنند که ممکن است ایران این نفتکش را به دلیل نارضایتیاش از این که نفت عراق را حمل میکرده است، توقیف کرده باشد.
اما سفارت ایران در دهلی اعلام کرده است که این یک «موضوع کاملا فنی و غیرسیاسی است.»
در بیانیه سفارت ایران آمده است: مقامات کشتیرانی دو کشور وارد تعاملی سازنده و مثبت برای حل این موضوع مطابق حقوق بینالمللی در اسرع وقت شدهاند.
بنا به اعلام سفارت ایران در هند، این نفتکش در پی هشدار مرکز کمک اضطراری متقابل دریایی، سازمانی مستقر در بحرین که با آلوده شدن آب دریا مبارزه میکند، توقیف شده است.
با این وجود هند آلوده شدن آب دریا توسط این نفتکش را نپذیرفته است.
در عین حال معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، علت توقیف کشتی نفتکش هندی در روز گذشته را آلودگی آبهای ایران در خلیج فارس و تخلیه عمدی پسابهای نفتی این کشتی اعلام کرد.
سید علی استیری، در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران اظهار کرد که این «نفتکش هندی روز جمعه به منظور بارگیری نفت خام از عراق وارد منطقه شد که از خوزستان به لنگرگاه بندرعباس هدایت شد و توسط افسران کنترل و بازرسی بندر مورد بازرسی قرار گرفت که در جریان این بازرسی نقص فنی این کشتی مشخص شد.»
وی افزود: کشتی مذکور بخشی از آب توازن حاوی نفت خود را در حدود 30 مایلی شرق جزیره لاوان تخلیه کرده که این امر موجب بروز لکه نفتی به طول حدود 10 مایل شده است.
استیری با بیان این که کشتی نفتکش هندی دارای نقص فنی مربوط به تجهیزات جدا کننده مواد نفتی از آب بوده که از زمان حرکت کشتی از مبداء وجود داشته است، گفت: با توجه به اعتراف کاپیتان کشتی، این کشتی هندی با تخلیه عمدی پسابهای نفتی در آبهای ایران در خلیج فارس برابر با قوانین ملی و بینالمللی تا اطلاع ثانوی در توقیف خواهد بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: خلیج فارس از سوی سازمان بینالمللی دریانوردی، منطقه ویژه دریایی معرفی شده و آلوده کردن آبهای آن برابر قوانین بینالمللی و ملی ممنوع است.