عضو اسبق هيئت مديره شرکت مخابرات ايران معتقد است که وايمکس در نگاه کاربر خانگي تفاوت چنداني با ADSL نخواهد داشت و اين سرويس به دليل قيمت بالايي که دارد فعلا در سبد اقتصادي خانوار ايراني نميگنجد.
به گزارش وايمکس نيوز منصور کبيري رهني در تشريح وضعيت فعلي سرويس وايمکس در کشور با توجه به سرمايهگذاري کلان اپراتورها براي دريافت پروانه فعاليت آن، گفت: به طور قطع وايمکس در کوتاه مدت نميتواند کاربر زيادي را به خود جذب کند چرا که اين سرويس با توجه به پهناي باند وسيعي که به صورت بيسيم ارائه ميدهد تفاوت خاصي با ADSL نخواهد داشت و براي کاربر خانگي آنچنان فرقي ندارد که از اينترنت پرسرعت باسيم استفاده کند و يا بيسيم، مگر آنکه اين سرويس، ارزش افزودههاي ديگري نيز داشته باشد.
اين کارشناس ارشد مخابرات با تاکيد بر اينکه اپراتورهاي وايمکس بايد با ارائه سرويسهاي ارزش افزوده ديگري روي اين سرويس، ميزان جذابيت آن را بالا ببرند، افزود: وايمکس نسبت به ADSL مزيت مازادي به کاربران خانگي نميدهد و از نگاه يک کاربر با وجود ADSL و با توجه قيمت پايينتر اين سرويس از وايمکس استفاده نخواهد شد.
کبيري رهني با بيان اينکه اپراتورهاي وايمکس براي توجيه سرمايهگذاري کلاني که براي دريافت پروانه متحمل شدهاند، بايد مشتريان خاص و کلان نظير بانکها و شرکتهاي خدماتي براي خود تعريف کنند، افزود: چالشهاي موجود در عرضه اينترنت پرسرعت وايمکس، باعث خواهد شد اين سرويس در کوتاه مشترک زيادي جذب نکند و بازگشت سرمايه در اين فناوري احتمالا طولاني مدت خواهد بود.
وي گفت: با توجه به آنکه فناوري وايمکس بر مبناي تجهيزات بيسيم پايهگذاري شده است، مشکل ديگري که احتمال آن ميرود وجود داشته باشد اختلالاتي است که هم اکنون در تلفن سيار نيز با آن روبرو هستيم.
عضو سنديکاي اپراتور خصوصي تلفن ثابت با تاکيد بر اينکه وايمکس به دليل قيمت بالايي که دارد در سبد خانوار نميگنجد، بيان کرد: با توجه به هزينه فعلي وايمکس به نظر نميرسد اين سرويس موفقيت زيادي را در ميان کاربران کسب کند.
کبيري رهني با بيان اينکه وايمکس مشترکان خانگي را آنطور که بايد جذب نميکند، با اشاره به وضعيت ارتباطي استانهاي کوچک و محروم کشور، گفت: در اين استانها به تازگي خط تلفن به عنوان اولين وسيله ارتباطي راهاندازي شده است و اين استانها حتي قابليت استفاده از اينترنت دايالآپ را نيز ندارند چه رسد به اينکه بخواهند از وايمکس استفاده کنند.
عضو اسبق هيئت مديره شرکت مخابرات ايران با اشاره به اينکه وايمکس به دليل شناخته نشدن هنوز نميتواند رقيبي براي شرکتهاي PAP (ارائه دهنده اينترنت پرسرعت باسيم) باشد، افزود: بايد توجه داشت که شرکتهاي PAP نيز در چند سال اخير و با توجه به سرمايهگذاري کلاني که در اين حوزه انجام دادهاند موفق نبوده و سرمايهگذاريشان توجيه اقتصادي نداشته است.
وي بيان کرد: بيش از 5 سال از ارائه مجوز به اپراتورهاي PAP ميگذرد اما تاکنون اين شرکتها تنها حدود 300 هزار مشترک جذب کردهاند و به همين دليل زمان زيادي لازم خواهد بود که وايمکس در ميان کاربران اينترنت جاي خود را پيدا کند.
کبيري رهني رقابتي کردن قيمتها و معرفي اين سرويس به مردم را از مهمترين اقداماتي عنوان کرد که ميتواند در جهت فرهنگسازي اين سرويس در ميان کاربران موثر باشد.
وي گفت: اپراتورها بايد نوع و مزاياي اين سرويس را براي کاربران تعريف کرده و نيز به سمت کاهش قيمت بروند تا خانوادهها بتوانند از عهده هزينههاي آن برآيند و نيز به تدريج از سمت مخاطبان اصلي و تجاري به سمت مخاطبان خانگي حرکت کنند.