نزديك به نيمي از كاربران گوگل نيوز بدون اينكه برروي لينك وب سايتهاي روزنامه كليك كنند، تنها تيتر اخبار در اين سايت خبري را بهصورت سطحي ميخوانند.
به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس بررسي جديد، 44 درصد از بازديدكنندگان گوگل نيوز تيتر اخبار را بدون دسترسي به سايتهاي روزنامه مرور ميكنند و تنها 30 درصد اعلام كردهاند از گوگل براي يافتن اخبار استفاده نميكنند و ترجيح ميدهند از سرويسهاي جستوجوي ديگر استفاده كرده يا مستقيما به سايتهاي ناشران خبري بروند.
همچنين 12 درصد اظهار كردهاند از گوگل براي رفتن به يك سايت خبري استفاده و سپس از قابليت جستوجوي آن براي يافتن گزارشهاي خبري ديگر بهره ميگيرند، در حالي كه 14 درصد براي يافتن گزارشهاي روزنامههاي ديگر به گوگل بازميگردند.
به نظر ميرسد يافتههاي بررسي Outsell Inc دلايل بيشتري را براي ناشراني مانند نيوزكورپ روپرت مرداك فراهم كند كه گوگل و ساير سايتهاي گردآوري خبر را براي لينك كردن به اخبار آنها بدون دادن سهمي از درآمد تبليغيشان، مورد انتقاد قرار دادهاند.
گوگل در گذشته به انتقادهاي روپرت مرداك و سايرين پاسخ گفته و اعلام كرده حدود صد هزار كليك در دقيقه به وب سايتهاي رسانهيي ايجاد و درآمد تبليغي براي خروجيهاي خبري فراهم ميكند.
به گفته تحليلگران Outsell، در ميان سايتهاي گردآوري اخبار، اقدام گوگل بر صنعت روزنامه ضربه ويژهاي زده و با اينكه تا اندازهاي ترافيك به روزنامهها هدايت ميكند اما سهم قابل توجهي را از آنها دور ميكند.
شركت Outsell كه خدمات پژوهش و توصيه براي صنايع نشر و اطلاعات فراهم ميكند، در بررسي سالانه كاربران خبري، دو هزار و 787 مصرفكننده خبري را مورد نظرسنجي قرار داده است.