ششمين نمايشگاه ايران پلاست برگزار شد
در انتظار موفقيت
ششمين نمايشگاه ايران پلاست همانند نمايشگاه پنجم با مديران تازه يي در صنعت پتروشيمي روبه رو شد. تنها دو ماه پس از انتصاب مديرعامل جديد پتروشيمي که تا صبح انتصابش به عنوان معاون وزير نفت و مديرعامل پتروشيمي از انتخاب خود به اين سمت بي اطلاع بود ششمين نمايشگاه ايران پلاست بدون تحقق وعده ها افتتاح شد. چند ماه قبل از برگزاري ايران پلاست نيز همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در صنايع پتروشيمي برگزار شد که دو تن از سخنرانان اصلي آن مراسم طهماسب مظاهري رئيس کل بانک مرکزي و نجابت مديرعامل پتروشيمي به دليل برکناري، ديگر تضميني در مورد وعده هاي داده شده خود نداشتند. مهم ترين نکات ارائه شده توسط سخنرانان و مسوولان حاضر در اين همايش ها تاکيد بر مواردي از جمله تامين خوراک، جذب سرمايه گذاري و تامين منابع مالي، حمايت از بخش خصوصي، امکان سرمايه گذاري مستقل يا مشارکتي در طرح هاي پتروشيمي به روش هاي مورد علاقه سرمايه گذاران داخلي و خارجي، امنيت سرمايه گذاري، کاهش ديوان سالاري و راه اندازي طرح هاي متعدد بوده است.
اما نکته يي که قابل ذکر است اينکه در ابتداي هر يک از همايش هاي پتروشيمي و در مراسم افتتاح اعلام آمار شرکت هاي داخلي و خارجي حاضر در همايش، مقايسه آن با آمارهاي سال قبل، فضاي اختصاص يافته به شرکت ها و مواردي اينچنيني مطرح مي شود که متاسفانه هيچ يک از مسوولان پتروشيمي در اين همايش ها آن را اعلام نکردند يعني اينکه از زمان برگزاري يک همايش تا زمان فرا رسيدن همايش بعدي چه ميزان سرمايه گذاري جذب کرده اند؟ پتروشيمي در راستاي حمايت از صنايع پايين دستي چه اقداماتي انجام داده است؟ آيا توليدکنندگان پايين دستي پتروشيمي در رابطه با مواد مورد نياز کارگاه هاي خود تامين شده اند؟ سرنوشت اصل 44 و خصوصي سازي در پتروشيمي به کجا رسيده است؟ و اطلاعات و آمارهاي مهم ديگري که مي توانست دال بر موفق بودن برگزاري همايش هاي قبلي پتروشيمي باشد.
بد نيست مسوولان پتروشيمي که بارها اعلام کرده اند به رغم تحريم هاي جهاني استقبال شرکت هاي بين المللي خارجي از همايش هاي برگزار شده بسيار خوب و موفق بوده توضيح دهند چه ميزان در جذب سرمايه گذاري ميهمانان خود موفق بوده و چه مبلغي سرمايه خارجي جذب کرده اند؟ يا اينکه وقتي در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در پتروشيمي ايران به جاي حضور شرکت هاي سرمايه گذار اکثر ميهمانان خارجي همايش را شرکت هاي فني و پيمانکاري تشکيل مي دهند که اکثراً به منظور معرفي خود و يافتن کار در ايران در همايش شرکت کرده بودند چطور آن را موفق مي دانند.
اگر هدف ايران پلاست حمايت از بخش خصوصي است چگونه است که شرکت هاي توليدي اکثراً براي تامين مواد مورد نياز دست به دامان واسطه ها و بازار آزاد مي شوند و در بخش هاي مختلف مرتبط با اين صنعت از جمله مصرف کنندگان گوگرد کار به آنجا مي رسد که از شدت استيصال نامه شکوائيه خود را به رئيس جمهور مي نويسند و از ايشان براي جلوگيري از ورشکستگي استمداد مي خواهند.
نکته ديگر اينکه اين چگونه خصوصي سازي است که هرچند مدت يک بار آمار فروش سهام و خصوصي شدن يکي از شرکت هاي پتروشيمي در مطبوعات اعلام مي شود ولي کشمکش و مجادله مسوولان نفت و پتروشيمي با سازمان خصوصي سازي و بورس بر سر نحوه خصوصي سازي همچنان ادامه داشته و به نقطه اشتراک نمي رسند تا جايي که مديرعامل سازمان بورس مديران و مسوولان اصل 44 در مجموعه نفت و پتروشيمي را تشويق به تمرين مشق و نوشتن تکاليف شان مي کند.
چگونه مسوولان پتروشيمي از خوراک گاز به عنوان يک مزيت مهم براي جذب سرمايه گذاري ياد مي کنند در حالي که اطمينان ندارند شير گاز خوراک تحويلي به مجتمع هاي پتروشيمي در زمستان بسته نشود و مسوولان پتروشيمي در مقابل اعتراض توليدکنندگان خصوصي و پايين دستي پاسخگو نيستند چون مشکل اصلي نپرداختن هزينه گاز مصرفي توسط آنان به شرکت گاز است. مگر وعده مديرعامل سابق پتروشيمي مبني بر هر ماه افتتاح يک مجتمع پتروشيمي محقق شده است که مديرعامل جديد نيز در ايران پلاست، مجدداً وعده افتتاح 12 طرح جديد پتروشيمي در سال جاري را مي دهد. اين وعده در حالي داده مي شود که کارشناسان بارها گفته اند برخي از طرح ها در شرايطي به بهره برداري رسيده و افتتاح شده اند که در مراحل اوليه توليد آزمايشي بوده و تا رسيدن به توليد تجاري و توليد با 100 درصد ظرفيت يک يا دو سال فاصله داشته اند. آشفتگي بازار محصولات پتروشيمي بر اثر خصوصي سازي بي برنامه برخي از پتروشيمي هاي خصوصي شده، از جمله شرکت هاي اراک و خارک را به رقابتي ناصحيح واداشته به طوري که اين شرکت ها در مواردي براي يافتن مشتري و فروش سريع تر محصول خود نرخ ها را بسيار پايين آورده و بيشترين سود را نصيب دلالان کرده اند. سردرگمي و تنش ميان اين شرکت ها و شرکت بازرگاني پتروشيمي که متولي فروش محصولات توليدي پتروشيمي است نکته يي است که هيچ گاه به آن پرداخته نشده است و در نمايشگاه ايران پلاست مي توانستند نسبت به آن پاسخگو بوده و در رفع نگراني توليدکنندگان صنايع پايين دستي پتروشيمي بکوشند.
به راستي اين همايش هاي متعدد با شرايط فعلي چقدر ضرورت دارد؟ با اين شرايط و مخصوصاً تغييرات دوره يي مديران ارشد پتروشيمي که ميهمانان خارجي حاضر در همايش ها هر بار با مدير جديدي روبه رو مي شوند چه تعداد از سرمايه گذاران داخلي و خارجي مايل به حضور در پتروشيمي خواهند شد؟